Yukon Blonde – Tiger Talk: radiovriendelijke whoo-hoo-hoo’s

door Tiffany Devos

De Canadezen van Yukon Blonde ontvluchten op hun recentste worp de winterse temperaturen van hun thuisbasis. Met liedjes over tijgers slagen ze erin een warme sound die niet misstaat op de vrolijkste festivalweides naar voren te brengen. Het openingstrio van de plaat scoort alvast een loepzuivere hattrick als het erop aankomt een zomerse glimlach op je gezicht te toveren of je goedkeurend hoofdgeknik te ontlokken.

Na twee EP’s onder de naam Alphababy en nog eens twee plus een full album onder de huidige, mogen we hopen dat Yukon Blonde voor de tweede langspeler hun geluid moet gevonden hebben. Uit de leuke riffjes, meerstemmigheid, subtiele synths en strakke ritmesectie blijkt alvast dat ze heel goed geluisterd hebben naar het beste uit de hedendaagse indie- en surfrock. Een toonbeeld van originaliteit zullen ze hiermee echter nooit worden, daarvoor roepen de songs teveel referenties naar andere bands op. Zo klinkt Yukon Blonde in ‘Six Death Tigers’ en ‘For LA’ door de meerdere stemmen, dromerigheid en gelaagdheid erg Death Cab For Cutie. En als we dieper gaan graven menen we echo’s van The Beatles en The Beach Boys terug te vinden. Dit resulteert dan weer in topmelodieën, boeiend gitaarspel en een echt feelgood-gevoel.

The next big thing zijn deze Canadezen niet, toch is dit een aardige plaat. Na een namedrop in de populaire sitcom How I Met Your Mother en vele meezingbare whoo-hoo-hoo’s lijkt Yukon Blonde klaar te zijn voor het grote publiek. Laten we hopen dat hun buitengewone radiovriendelijkheid daar een katalysator voor kan zijn.

Yukon Blonde live zien kan binnenkort in Lille (La Péniche, 16.05, info & tickets), Amsterdam (Indiestad, 23.05, info & tickets) en Tilburg (013, 24.05, info & tickets).

Yukon Blonde website

Album verdeeld door DGR Music