Yung Internet balt hun sound samen op ‘Free wifi’

door Daan Leber

De drie heren van Yung Internet hebben op zeer korte tijd een flinke bekendheid weten op te bouwen in de Benelux. De groep kwam ons voor het eerst ter ore op Appelsap 2015 met z’n combinatie van aardedonkere beats en humoristische oneliners en is sindsdien pijlsnel gegroeid. Met drie tapes op twee jaar tijd kan je de jongens ook niet beschuldigen van luiheid. De ep ‘Binnenstad’ was vooralsnog het enige afgewerkte product in hun discografie, maar met ‘Free wifi’ komt daar nu verandering in.

Waar op ‘Binnenstad’ langzaam werd opgeschoven naar meer behapbare en conventionele hiphop, doet ‘Free wifi’ die evolutie teniet. DJ Hyperlink, de producer van het trio, keert terug naar zijn duistere en psychedelische roots, met een zekere professionalisering als toevoeging. Zo samplet ‘Gewoon gebleven’ op zelfverzekerde en sterke wijze ‘NY is killing me’ van Gil-Scott Heron en Jamie xx. De rode draad op deze tape is daarnaast het gevoel van onbehagen dat doorschemert in de nummers. Het is niet moeilijk om je bij deze muziek nachtelijke dwalingen onder invloed van drug-fuelled paranoia voor te stellen. Ondanks de hyperlokale referenties, zorgt ‘Free Wifi’ er zo voor dat je jezelf voortdurend in gure buurten bevindt.

De onderscheidende elementen van de vorige mixtapes worden bovendien samengebald in ‘Free wifi’. De vage stemmetjes van de ‘J.O.B.S.’-ep, de aardedonkere beats van ‘6 donnies’ en de meer poppy elementen van bijvoorbeeld ‘1 affoe x 2’ en ‘Hotline’ worden hier als puzzelstukjes ineen gepast. ‘Ik zag je’ wordt bijvoorbeeld gedragen door een meer housey beat, en ligt zo in de lijn van hitje ‘1 affoe x 2’.

Naast die kenmerkende instrumentals, zijn ook de teksten een groot deel van Yung Internets aantrekkingskracht. Yelli en Yung Mau staan bekend om hun absurd-humoristische teksten, wat niet betekent dat ze hun muziek niet serieus nemen. Vooral Mau neemt op dat vlak een hoofdrol op zich. Zijn pure rappen is naar het achterplan verdwenen, ten voordele van een stijl die soms wat aan Drake doet denken.

‘Free wifi’ blijkt na enkele luisterbeurten de culminatie van al het voorgaande werk te zijn. Waar ‘Binnenstad’ soms wat gelikt kon klinken, keert het trio nu terug naar hun roots. Duistere beats zijn alomtegenwoordig, maar dansbare nummers eisen ook hun plaats op. Het meest opvallende is echter de gezongen rhymes van Yung Mau, die een fijne afwisseling vormen met de diepe raps van Yelli. Als hun debuutalbum enigszins klinkt als deze tape, zullen de heren met succes hun plaats binnen de Nederlandstalige hiphop kunnen opeisen.

Facebookpagina Yung Internet