Zenzile – Electric Soul: warm aanbevolen, letterlijk

door Erik Van Damme

De zomer ligt achter ons, de herfst is volop bezig en ook al is het voor de tijd van het jaar nog redelijk warm, de winter staat voor de deur. Dit wil niet zeggen dat we niet graag nog een beetje zon in huis willen binnen brengen. Dat kan onder de vorm van ‘Electric Soul’ van Zenzile.

De Franse band combineert reggaeklanken met elektronica, maar daar houdt het niet op, integendeel. Vanaf de eerste song ‘Scars’ voel je al waar het heen gaat. Het ene moment waan je je in Jamaica, het andere klinkt de electro dan weer iets meer door. Dit is bijvoorbeeld zo bij ‘Mind Control’ dat zelfs begint met een beetje naar ambient ruikende sound. Gaandeweg neemt de reggae toch de bovenhand en dat is geheel te danken aan de catchy klinkende vocals op deze plaat.

Allemaal op dezelfde lijn zou je denken? Niets is minder waar, met ‘Stay’ hoor je ook plots de vrouwelijke vocalen nog meer tevoorschijn komen en die geven een heel andere wending aan de sound. Ok, de beats zijn aanwezig, maar door die vrouwenstem krijgt het geheel iets meer een soul touch mee en dat kunnen we ten zeerste waarderen. Dat ze hun roots, Zenzile begon ooit als een Dub-instrumental band, niet verloochenen bewijzen de Fransen ook. ‘Chewin Mi’ Mic’ leunt heel dicht aan bij hun oorspronkelijke geluid. De vocalen in dit nummer liggen zelfs heel dicht bij rap.

Met ‘Over/Time’ krijgen we zelfs een zeker rustpunt, een heel meeslepende song waar de soul dan weer de bovenhand neemt, met een lekkere drumbeat en een streepje keyboards op de achtergrond klinkt deze heel hartverwarmend. Het is zowaar zelfs de meest sombere song op ‘Electric Soul’ of toch met een minder vrolijke ondertoon dan de rest. De afsluiter ‘Man Made Machine’ gaat ook die weg op, hier krijgen de vocalen zelfs volledig de bovenhand wat resulteert in een heel soulvol einde van deze plaat.

‘Electric Soul’ is een album geworden dat verschillende muziekstijlen samenbrengt van dub naar soul tot reggae en zelfs rap. Dit alles in een warme en vreugdevolle toon, niets donkers of grauws, en dat mag ook al eens. Voor zij die donkere wintermaanden wil doorkomen is deze nieuwste Zenzile warm aanbevolen, letterlijk.

Zenzile website

Album verdeeld door Rough Trade