Zita Swoon Group – Wait For Me: over grenzen

‘Wait For Me’ is het nieuwste project van Zita Swoon Group. Het is een mengeling van blues, folk en Mandinka-muziek uit West-Afrika. Deze zwoele, Afrikaanse ritmes zijn ontstaan door een samenwerking van Zita Swoon Group met zangeres Awa Démé en muzikant Mamadou Diabaté Kibié, beiden uit Burkina Faso. De teksten hebben voornamelijk te maken met de hedendaagse situatie in de West-Afrikaanse samenleving. Omdat er deels in het Dioula wordt gezongen, en geen kat daar iets van begrijpt, wordt zang een instrument op zich. Kortom, deze muziek moet je voelen.

De eerste kennismaking met ‘Wait For Me’ is ‘Sababu’. Als inleiding hoor je het getokkel van een eenzame banjo die algauw wordt vergezeld door percussie. Dan volgt frontman Stef Kamil die je komt vertellen dat het leven kort is. En dan die stem van Awa Démé die ongelofelijk veel doet denken aan Tune-Yards. Zuiderse ritmes nemen je mee op een reis naar de andere kant van de wereld. Een duet tussen Kamil en Démé, de ene zingt in het Dioula, de andere in het Engels: ‘Sababu, I’m waiting’. Een geweldig heerlijke start.

‘A Ni Baara’ is een fantastisch mooi lied dat het verhaal vertelt van migranten die hun familie achterlaten om elders te gaan werken. Awa zingt over de hoop die deze mensen koesteren terwijl Stef Kamil het trieste lot beschrijft dat hen vaak te wachten staat. Ontroerend mooi, deels te danken aan Awa’s stem en een koor van Afrikaanse vrouwen. Dat Zita Swoon Group geslaagd kan experimenteren bewijzen ze met ‘Ko Benna Waati’, een instrumentaal nummer waarbij rock flirt met Afrikaanse klanken. Ook ‘A Y’i Majigin’ is er eentje dat je dag goed maakt. Dit lied is gemaakt om luidkeels mee te kwelen, ook al heb je er geen idee van wat je nu net zingt.

Het verschil tussen Zita Swoon en Zita Swoon Group is dit album, een heel andere stijl en een heel andere wending. Verwacht je dus niet aan iets gelijkaardigs want ‘Wait For Me’ gaat over grenzen.

Zita Swoon Group heeft voor de komende weken en maanden een kleine twintig concerten gepland. Check de website van de band om te weten waar je hen live kunt zien.

Album verdeeld door Crammed Discs