Gehoord en goedgekeurd: een duik in de platenkast van DVTCH NORRIS

door Gilles Dierickx

Hoe staat het met het luistergedrag van de huidige lichting boeiende Belgische artiesten? Het is een vraag die je je misschien te weinig stelt. En ze kan nog zulke interessante antwoorden opleveren. Bij deze: laat je inspireren door de inspiratie van een inspirator.

Hij werd ooit de Jay-Z van Ekeren genoemd, dropte zichzelf op de landelijke hiphopradar als vaste feature bij en best buddy van Coely, goochelde met trap, funk en future beats op z’n singles en fuseerde zopas nog furieuze raps met psychpunk tijdens de AB-show van Equal Idiots. Dat DVTCH NORRIS graag geregeld een nieuwe hoek van z’n brede spectrum laat zien, behoeft weinig betoog. En mocht je die extra overtuiging toch nog nodig hebben: DVTCH kwam eind mei met een volwaardige debuut-ep naar buiten, waarop hij z’n eigenzinnige stijl voor het eerst een treffend kader meegeeft. Gezegend met de titel ‘I’m sad, I wanna make it’: negen simpele vragen aan de geinigste country boy uit het Antwerpse, en misschien ook wel van de hele parking.

Wat leg je de laatste tijd vaak op?

Danny Blue And The Old Socks, van Antwerpen. Die mannen gaan huge worden!

Welke recente release kon je meteen bekoren?

Bakar en zijn ‘BadKid LP’.

Is er een classic die je onlangs hebt (her)ontdekt?

Fela Kuti met ‘Expensive shit’. Als Nigeriaan, geboren en getogen in België, begreep ik Fela Kuti zijn sound eerst niet. Dat vind ik heel jammer. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik dit vroeger niet goed vond. Mijn ouders hebben dit grijsgedraaid – nu snap ik waarom.

Zit er een guilty pleasure tussen je collectie?

Ik heb er veel! Alle pop die uitkwam tussen 2002 en 2007. Sinds eergisteren is het ‘Meet me in the hallway’ van Harry Styles geworden.

Wat is je ideale hangover soundtrack?

‘The lung’ van Hiatus Kaiyote

Vinyljunkie, Spotify-adept, of beide?

Spotify, MAAR Soundcloud is mijn bron voor nieuwe indie- en bluesartiesten.

Herinner je je de eerste plaat die je ooit kocht?

Nog nooit echt een plaat gekocht. Vroeger als 14-jarige zat ik op Limewire en Bearshare. Platen mogen van mij gratis zijn, tenzij het van een independent artiest komt. Call me crazy, I know.

Welke drie bands of artiesten hebben een ontegensprekelijke invloed je eigen werk?

Bakar, Lil Uzi Vert en King Krule. Indies, blues en trap. Dat zijn momenteel de genres waar ik mij op focus.

Misschien onmogelijk, maar we proberen ter afronding: wat is je ultimate favourite, het steeds-weer-naar-teruggrijpen-volgens-jou-allerbeste album óóit?

Dat verandert elke maand bij mij. Momenteel is dat ‘Rodeo’ van Travis Scott. That right there is a masterpiece. De Mona Lisa van modern day hiphop.