Het neusje van de hiphopzalm: onze aanraders voor Out The Frame 2019

door Tobias Cobbaert

Na een geslaagde eerste editie slaan Vooruit en All Eyes On Hip Hop dit weekend de handen weer in elkaar om Out The Frame te organiseren, een eendagsfestival dat alternatieve hiphop in al zijn vormen tentoonstelt. Deze zaterdag zal je geen razend populaire artiesten op de Gentse podia zien, maar wel een mooie staalkaart van wat de underground hiphop in 2019 te bieden heeft. Tekst door Tobias Cobbaert en Daan Leber

Hiphop wordt tijdens Out The Frame weliswaar als een heel ruim begrip gezien. Zo mag bijvoorbeeld het dystopische Prison Religion aantreden. Dit project serveert rauwe, industriële beats met getormenteerd geschreeuw eroverheen om zo een enorm zwartgallige sfeer op te wekken. Vrolijk zal je van deze voorstelling waarschijnlijk niet worden, maar het belooft wel een intense ervaring te worden.

Ook de r&b-artieste Lafawndah valt misschien niet 100% binnen de grenzen van het hiphopgenre, maar vorig jaar bewees Wwwater al dat zulke programmaties toch een schot in de roos kunnen zijn. Lafawndah is overigens niet de eerste de beste zangeres: ze heeft een platencontract bij Warp, het label dat onder andere ook Aphex Twin en Oneohtrix Point Never een thuis biedt. Haar stijl wordt gekenmerkt door tribale ritmes en sensuele vocals, een combinatie waarop het moeilijk stilstaan is.

“Traditionelere” raps kan je dan weer horen bij onder andere Dope Saint Jude. Deze Zuid-Afrikaanse artieste houdt het energiepeil hoog met haar dynamische attitude en haar kwieke beats. Ook interessant wordt de eenmalige samenwerking tussen Amerikaanse rapper Quelle Chris en Stuff.-drummer Lander Gyselinck. Veel is er niet geweten over deze collaboratie, maar Quelle Chris heeft zichzelf al bewezen als veelzijdige artiest en een botsing met de percussie van Gyselinck kan bijna niet fout lopen.

Dat Out The Frame zijn naam letterlijk neemt, bewijst de boeking van headliner Lotic. Die heeft op zich weinig raakvlakken met hiphop, maar door de attitude van het festival passen zij wel perfect in het totaalconcept. De liveshow ‘Endless power’ belooft een totaalconcept te zijn, waar Lotic het nogal masculiene sfeertje van hiphop op zijn kop gaat zetten. Met een mix van noisy elektronica, het deconstrueren van clubbeats om die vervolgens weer op te bouwen, maar tevens met de nodige zachtere geluiden wil de artiest het gehele genderspectrum ontleden en auditief tentoonstellen.

De meest bekende naam op de affiche is waarschijnlijk die van Charlotte Adigéry. Vorig jaar was haar optreden als Wwwater een van de (vele) hoogtepunten, dit jaar staat ze er onder haar eigen naam. Haar recentste worp ‘Zandoli’ kreeg universele lof, van The Guardian tot de 7.8 op Pitchfork. Waar Wwwater een project is waar de rauwe kantjes ten volle uitgespeeld worden, staat Charlotte Adigéry voor meer gepolijste songs. Daarin worden haar Creoolse roots verkend, wordt getoond hoe pruiken voor een rollenspel qua identiteit kunnen zorgen en wordt ook seksualiteit niet geschuwd. Op vlak van instrumentale ondersteuning lijkt met de broers Dewaele eveneens alles snor te zitten. Charlotte Adigéry kan eigenlijk al op voorhand niet teleurstellen.

Iemand die meteen onze aandacht had is Coby Sey. De Britse rapper heeft onder andere een remix van Mount Kimbie en een release op het toonaangevende elektronicalabel Whities op zijn naam staan. Daarnaast werkte hij al samen met Tirzah, en begeeft de rapper zich in dezelfde kringen als Mica Levi en Babyfather (Dean Blunt). Met deze adelbrieven en de vooruitstrevende beatkeuzes die hij maakt, lijkt dit één van de ontdekkingen op Out The Frame te zijn.

Naast de artiesten die we hier nog wat extra in de verf gezet hebben, is er natuurlijk nog veel meer te zien op Out The Frame. Ook de Belgen willen we jullie niet onthouden. Onder meer Dvtch Norris komt naar de Vooruit, een naam die net iets meer conventionele hiphop brengt, en ondertussen bewezen heeft dat hij live meer dan op zijn strepen kan staan. Ook Glints is van de partij met zijn mix van elektronische hiphop, uit de hoek van VRWRK, en vet Brits accent. Ten slotte hopen we dat Rare Akuma nog iets overlaat van de Theaterzaal na zijn optreden. De Antwerpenaar kan $uicideboy$ bij zijn fans rekenen en begeeft zich in het subgenre van rauwe noise-hiphop. Een volledig overzicht van de programmatie en info over de ticketverkoop kan je vinden op de site van Vooruit.