Release Radar 14/05: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Martijn Bas

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de interessantste albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

Fatima Al Qadiri – Medieval Femme

Voor nieuw werk van de Koeweitse Fatima Al Qadiri op het immer interessante Hyperdub spitsen wij graag de oren. Haar nieuw, trager en (nog) meer dreigend geluid hielp Mati Diop al mee aan een Grand Prix voor de bovennatuurlijke film ‘Atlantique’ en wordt nu verder uitgesponnen naar een volledig album. Op ‘Medieval femme’ werkt ze rond de weemoedige poëzie van klassieke, Arabische schrijfsters over hun beklijvende (gedwongen) verblijf in prachtige tuinen en forten. De duistere, droomwereld op ‘Malaak’ licht alvast een tipje van de sluier op en verraadt daarmee alvast de beginselen van een wederom intrigerende project. (Anton)

J. Cole – The off-season

We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk is J. Cole daar met een nieuw album. Niet ‘The fall off’ zoals hij liet uitschijnen op zijn vorige plaat ‘KOD’, wel dus ‘The off-season’. “Just know this was years in the making”, zegt Cole er zelf over en dat doet ons watertanden. De rapper is al enkele jaren een van de grootheden in het genre en onderscheidt zich keer op keer met zijn scherpe pen. De uitrol liet alvast weinig te wensen over. Een documentaire, een single die uit het niets kwam (‘Interlude’) en dan dus nu het album. Allemaal op een week tijd. Om het met Snoop Dogg te zeggen: “drop it like it’s hot”. (Bert)

Jorja Smith – Be right back

De release van haar debuutalbum ‘Lost & found’ maakte Jorja Smith tot een begrip en stuwde haar naar de top van een hele reeks beste albumlijsten in 2019. Haar nieuwste project ‘Be right back’ bevat zes nieuwe nummers naast eerdere releases ‘Gone’ en ‘Addicted’. De plaat zal waarschijnlijk niet leiden tot bekering van mensen die geen fan waren van haar debuut maar het is wel een perfect voorbeeld van wat ze het beste kan. (Karel)

Pardoner – Came down different

Dit lo-fi slacker-rock gezelschap uit San Francisco is toe aan z’n derde studioplaat. ‘Came down different’ zal enkele van de meest melodieuze songs uit de carrière van dit trio bevatten.

Psychonaut / Sâver – Emerald

Voor wie de gitaren wat harder mogen, moet ‘Emerald’ een kans geven. Het betreft hier een full-length split-release tussen het Belgische Psychonaut en het Noorse Sâver. Slechts drie tracks vind je erop terug, maar twee daarvan overschrijden wel de kaap van 10 minuten.

Sarah Neufeld – Detritus

Hoewel haar naam misschien niet meteen een belletje doet rinkelen, heb je deze Canadese violiste ongetwijfeld al aan het werk gehoord bij Arcade Fire, zowel live als op album. Het solowerk van Sarah Neufeld gaat echter meer de neoklassieke kant op en zal daarom niet aan iedereen besteed zijn.

Sons of Kemet – Black to the future 

Langspeelplaat nummer vier van dit Britse jazz-collectief borduurt verder op de Afrikaanse ritmes die hun doorbraak ‘Your queen is a reptile’ zo aanstekelijk maakten. Toch is ‘Black to the future’ een ander beestje, mede door de meer urgente sound die het collectief hier laat horen.

St. Vincent – Daddy’s home

St. Vincents nieuwste metamorfose lijkt wel uit een tijdmachine te komen. Op ‘Daddy’s Home’ mengt ze jaren 70 funk en soul met futuristische elektronica. (Laurent)

The Black Keys – Delta kream

Met ‘Delta kream’ brengt dit Amerikaanse duo een eerbetoon aan de traditionele Mississippi country blues, waar de beide heren de mosterd vandaan haalden voor hun eigen sound. Je vindt er 12 covers op terug, onder meer van John Lee Hooker en Junior Kimbrough.