Release Radar 18.01: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Mattias Goossens

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de nieuwe albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

Deerhunter – Why hasn’t everything already disappeared?

Deerhunter meet zich nog maar eens een andere sound aan op hun achtste plaat. Hoe kan het ook anders, met Cate Le Bon die productie voor haar rekening neemt? Bradford Cox z’n songs zijn toegankelijker en melodieuzer dan ooit, maar zeker niet minder uitdagend. Voor je het in de gaten hebt, krijg je de melodieën van ‘What happens to people’ en ‘No one sleeping’ niet meer uit je hoofd. (Martijn) Lees hier onze uitgebreide recensie.

Future – The Wizrd

Dat Future niet stil zit, is een understatement. Begon 2018 nog met de geruchten dat hij een schrijversblok had, bleek hij op het einde van het jaar toch maar weer mooi drie albums uitgebracht te hebben. Hardest working man in the business. In 2019 is er ook weinig ‘time to lose’ precies. De nieuwjaarskater was nog maar net weggespoeld of daar kwam het nieuws al binnen gesijpeld dat ‘The WIZRD’ in januari zou verschijnen. Het begin van een krachttoer van een promocampagne, waarin hij deze week Instagram begon te domineren met previews en tussendoor ook nog Apple Music overnam met een interview én een minidocumentaire. We zouden haast nog vergeten dat hij nog twee singles vooruit wist te sturen die al geruime tijd hun weg naar de Spotifyplaylists hebben gevonden. ‘Jumping on a jet’ en ‘Crushed up’ klinken zoals Future hoort te klinken: heerlijke autotune en vreselijk meeslepend. Verder konden we op de tracklist ook al Young Thug, Gunna en Travis Scott spotten, wat alleen maar hogere verwachtingen met zich meebrengt. Tijd om nog eens te toveren voor Future. (Bert)

Geppetto & The Whales – Passages

Na zes jaar verdoezelen in het repetitiekot en focussen op andere belangrijke dingen in het leven keert Geppetto & The Whales uiteindelijk toch terug naar de essentie van het leven: muziek maken. Voor de productie van ‘Passages’ ging het zestal overwinteren in Eau Claire, Wisconsin; place to be voor indiefolkers. Het resultaat zijn dertien nummers verpakt in een grote dosis weemoed en prachtige tot de verbeelding sprekende muziek. (Jens) Lees hier onze uitgebreide recensie.

James Blake – Assume form

Na wat teasers en gelekte informatie op de pre-order pagina van het Franse Amazon, bevestigde James Blake vorige week zijn vierde langspeler ‘Assume form’. Het is vooral uitkijken naar de bijzondere samenwerkingen met Moses Sumney, Rosaliá, André 3000. Met die laatste maakte hij deze ‘Mile high’. (Guillaume)

LUH – Love hates what you’ve become

Een paar jaar nadat hij de stekker had getrokken uit WU LYF, kwam Ellery James Roberts voor de dag met een nieuw muzikaal project. Lost Under Heaven heette het, kortweg LUH, en bestond naast Roberts ook uit zijn Nederlandse geliefde Ebony Hoorn. Het paar debuteerde in 2016 met ‘Spiritual songs for lovers to sing’, een geweldig album dat net als de eerste en enige plaat van WU LYF rilde van de vitaliteit en de intensiteit. Tot opluchting van de fans besloot Roberts daarop om zijn prille project dit keer níét meteen op te doeken. Sterker nog: vandaag is er een nieuwe LUH-plaat, getiteld ‘Love hates what you become’. (Stan)

Maggie Rogers – Heard it in a past life

De 24-jarige Maggie Rogers werd twee jaar geleden ontdekt door Pharell Williams en belandde snel onder de hoede van Mumford & Sons. Op haar debuut ‘Heard it in a past life’ toont ze dat ze er alleen even goed voor staat. Sinds haar doorbraak met ‘Alaska’ loste ze al een reeks sterke singles. De recentste is ‘Light on’. (Guillaume)

Nkisi – 7 directions

Als co-oprichter van NON Worldwide (samen met Chino Amobi en Angel-Ho) heeft Nkisi al flink haar stempel gedrukt op de progressieve electronica-scene van de afgelopen jaren én de toekomst. Met ‘7 directions’ brengt de Leuvens-Congolese artieste via Lee Gambles UIQ haar eerste album uit, die zijn heil zoekt bij Congolese ritmes en Afrikaanse kosmologie. (Pascal)

Sharon Van Etten – Are we there

Vijf jaar na het ingetogen, maar indrukwekkende ‘Are we there’, mogen we ons weer opmaken voor een nieuwe Sharon Van Etten. Uit de vooruitgeschoven singles kunnen we opmaken dat ‘Remind me tomorrow’ niet zomaar een doorslagje van eerder werk zal worden. Op ‘Seventeen’ geeft Van Etten alvast een vette knipoog richting Springsteen.

Tender – Fear of falling asleep

‘Fear of falling asleep’ vormt het tweede hoofdstuk in TENDER’s verwikkelingen met (zelf)liefde. Het Londense pop-electro duo weet en toont hoe je een nummer opbouwt. De interessante verweving van Cullen’s zachte unieke stem, aanstekelijke baslijnen en elektronische synths leidt naar prachtige duo’s, en wel ja, ook trio’s. Wij schuiven hier graag ‘Handmade ego’ (angstwekkend herkenbare lyrics) en ‘No devotion’ (illusoir en donker beklijvend nummer) naar voor. Vergeet tenslotte ook ‘Closer still’ niet om die 10.000 stappen van de dag te behalen. (Eva)

Toro y Moi – Outer peace

Hoewel Chazwick Bundick zich al aan r&b, synth pop en psychedelische invloeden heeft gewaagd, blijft de laidback electronica zijn speerpunt. Iets waar hij na het voornamelijk alternatief R&B-getinte ‘Boo boo‘ terug mee aan de slag is gegaan. Toch kan Bundick het ‘Outer peace’ zoals op vorige projecten niet laten te experimenteren met verschillende genres en klanken. Dit loont maar door de veelheid aan stijlen die wordt aangedaan, zorgt het er tegelijkertijd voor dat de cohesie doorheen de plaat soms ontbreekt. (Yannick)