Release Radar 18/10: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Mattias Goossens

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de nieuwe albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

Battles – Juice b crypts

In een uithoek van het universum leeft mathrock ongestoord voort, en af en toe laat het Amerikaanse duo Battles daar wat van neerdalen op aarde. Goed nieuws voor wie last heeft van ongecontroleerde spasmen en zich toch graag op de dansvloer waagt. Eind deze maand voert de band mee de affiche van Filter-festival in Trix aan. (Mattias)

Caroline Polachek – Pang

Zoveel dekmantels – Chairlift, Ramona Lisa – , maar nooit bracht ze muziek uit onder haar eigen naam. Tot nu. Caroline Polachek heeft haar debuut ‘Pang’ klaar. Wat we al hoorden van singles was heel eclectisch doch fascinerend en deed ons uitkijken naar het volledige werk. Benieuwd hoe die puzzelstukjes in elkaar vallen. (Simon)

Clipping – There existed an addiction to blood

Halloween is over het algemeen maar een commercieel niemendalletje, maar dankzij experimenteel raptrio Clipping krijgen we toch iets waar we oprecht bij kunnen huiveren. Op hun nieuwe plaat ‘There existed an addiction to blood’ putten ze inspiratie uit de horrorwereld, zowel fictioneel als realistisch. Wie een bang hartje heeft kan echter ook de teksten negeren en gewoon genieten van de immer creatieve beats die de drie alweer uit hun mouwen schudden. (Tobias) Lees hier de uitgebreide recensie.

Compro Oro – Suburban exotica

Noem de vijf heren van het Gentse Compro Oro geen muzikale toeristen. Onder hun hawaiiaanse hemden en dikke laag zonnecrème schuilt een passie voor het wereldse. Op hun debuut ‘Transatlantic’ uit 2015 beperkten ze zich nog tot Cubaanse invloeden, maar op hun nieuwste plaat ‘Suburban exotica’ wordt ook een Midden-Oosters klankenpalet gehanteerd. Het speelse album werd bovendien geproducet door Dijf Sanders, dé maestro in alles wat exotisch klinkt.

Floating Points – Crush

Het is geen geheim dat wij al langer een crush hebben op de IDM van Floating Points, en daar komt op het tweede album van de Londense producer/dj geen verandering in. Tussen het nagenieten van Jon Hopkins vorig jaar en uitkijken naar nieuw werk van Caribou, komt deze ‘Crush’ als geroepen. (Mattias)

Foals – Everything not saved will be lost part 2

Wie een eerste deel uitbrengt, komt maar beter met een vervolg. Foals houdt woord en brengt z’n tweede plaat van het jaar uit, nadat we in maart nog op onze honger bleven zitten tijdens deel een. ‘Part two’ werd aangekondigd als een harder rockend geheel en die beschrijving klopt: het is niet alleen steviger maar ook beter. Fans van ‘Holy fire’ zullen deze even grijs draaien. (Mattias)

Hovvdy – Heavy lifter

Hovvy rijmt niet toevallig op nostalgie. Het Amerikaanse duo brengt lofi-gitaarpop die je onbewust doet wegdromen in sepiatinten. ‘Heavy lifter’ is al het derde album in drie jaar tijd, maar die productiviteit is gelukkig niet omgekeerd evenredig met de kwaliteit van de nummers. (Mattias)

Mark Lanegan Band – Somebody’s knocking

Oh, wat waren we aan het uitkijken naar nieuw werk van Mark Lanegan. Met de release van single ‘Stitch it up’ in april was het al duimen en vingers af likken. Het nieuwe album ‘Somebody’s knocking’ breit voort op de heerlijke combinatie van gitaren met elektronische toetsen uit voorganger ‘Gargoyle’. Eén ding is duidelijk; Lanegan is het schrijven van topnummers nog niet verleerd. (Robin)

Vagabon – Vagabon

Met debuutplaat ‘Infinite worlds’ brak Laetitia Tamko niet bepaald veel potten ondanks haar charmant klinkend stemgeluid. Op haar tweede, ditmaal zelfgetiteld, zou ze – als we de singles die de release vooraf gingen mogen geloven – het over een andere boeg gooien. Zo klinken ‘Flood’ en ‘Water me down’ verrassend elektronisch getint terwijl ‘Every woman’ dan weer durft inhaken op de sterkte van haar stem. (Yannick)