Release Radar 21/02: naar deze albums kan je voortaan luisteren

door Martijn Bas

Elke vrijdag draait de release-radar van menig muziekliefhebber overuren. Om niet verloren te lopen in Facebookfeeds en Soundcloudprofielen hebben wij de interessantste albums van deze week voor jullie in een lijstje gegoten.

Agnes Obel – Myopia

 ‘Myopia’ is de vierde worp van deze Deense singer/songwriter en net zoals dat bij haar vorige releases ook het geval was, zonderde Obel zich opnieuw af van de buitenwereld om haar album te voltooien – zonder enige afleiding. Dat isolement weerspiegelt zich niet alleen in de spaarzame sound van dit album, maar ook in haar intieme teksten. (Martijn)

Commander Spoon – Spooning

“Hybride jazzrock” uit het Brusselse, dat is waar Commander Spoon voor staat. Met ‘Spooning’ leveren ze hun full length-debuut dat af, een gedurfde plaat die we met plezier naar binnen zullen lepelen. (Martijn)

Crowd Of Chairs – Mod kid with dog

Liefhebbers van experimentelere postpunk kunnen zich dit weekend uitleven met de tweede langspeler van Crowd Of Chairs. De dissonante gitaren en hypnotiserende ritmes van dit Gentse gezelschap houden je bijna een uur lang in hun ban. (Martijn)

Equal Idiots – Adolescence blues community

De ‘verstand op nul’-plaat komt dit weekend in de vorm van ‘Adolescence blues community’. Het tweede album van deze ex-Nieuwe Lichting winnaars omvat nog meer van die complexloze no-nonsense garagerock die hun debuut tot zo’n succes maakte. (Martijn)

Greg Dulli – Random desire

Door z’n krachtige stem is hij zeer bepalend geweest voor de typerende rock-sound van The Afghan Whigs, maar Greg Dulli bewijst dat hij het ook op z’n eentje kan met een eerste volwaardige solo-release. Hij speelde quasi alle instrumenten zelf in en bewijst met ‘Random desire’ nogmaals z’n veelzijdigheid als zanger en als tekstschrijver. (Martijn)

Grimes – Miss anthropocene

Echt veel gaf ze ons de laatste jaren niet om op verder te teren, behalve de vage belofte voor een nieuw album. Maar we zijn 2020 en onder Grimes’ goede voornemens viel blijkbaar het uitbrengen van een nieuwe plaat. Zo gezegd, zo geschiedde: ‘Miss anthropocone’ ziet op 21 februari 2020 het levenslicht. Wat hoorde paste deels in het vakje waar we de Canadese eerder in plaatste, toch hoorden we evengoed wat nieuwigheden die ons de oren deed spitsen. (Simon) Lees hier de volledige recensie.

King Krule – Man alive!

In de chinese astrologie draaide het in 2017 allemaal rond de vurige haan, in de muziekwereld rond ‘the ooz’ van King Krule. Die kanjer krijgt nu een opvolger met ‘Man alive!’. Archy Marshall is verder gegroeid. Hij kan zich naast poëet, singer-songwriter en multi-instrumentalist nu ook  vader noemen. “Song written for the lows,” zegt Archy Marshall over single ‘Alone, Omen 3’. Laat het rustig bezinken en probeer je mentaal te sterken voor de andere dertien stuks. (Eva G)

Monokimono – Kameleon ep

Ben Thange vond een kimono en een dozijn cassettebandjes in de zes ton gespaarde spullen van zijn oma. Die muziekcassettes legde de kiem voor zijn eerste ep, ‘Kameleon’. Het japanse kleed gebruikte hij als basis voor zijn artiestennaam, ‘Monokimono’. Vorig jaar hoorden we het nummer ‘IJsjes’, een poëtische ballade gebald met herinneringen naar foto’s uit stoffige albums. Het maakt nieuwsgierig naar wat er nog allemaal in de zes ton rommel van Thanges grootmoeder verstopt zit. (Eva G)

Moses Sumney – Græ part I

Moses Sumney was de voorbije jaren sterk aanwezig in het muzieklandschap: naast zijn debuut ‘Aromanticism uit 2017 en de ‘Black in deep, 2014’ ep van vorig jaar was hij ook te horen op de jongste langspelers van Bon Iver, James Blake en meer recentelijk Ethan Gruska. De Californische zanggod is nog niet uitgezongen en brengt met ‘Græ’ een dubbelplaat uit. Deze week verschijnt het eerste deel digitaal en op 15 mei volgt deel twee met de fysieke release. (Guillaume)

Peenoise – Forevergem

In 2017 brachten ze een eerste ep uit en onlangs kwamen ze nog als winnaars uit de bus bij het Gentse Sound Track-concours, maar vanaf vandaag kan je naar hun debuutplaat beluisteren. Verantwoordelijk voor het mysterieuze Peenoise-geluid zijn de drie Pinoy-broers, die met ‘Forevergem’ een ode brengen aan hun thuishaven Evergem. (Martijn) Lees hier de volledige recensie.