Tien nummers die wij op repeat hebben staan #plonsjes

door Thomas Konings

Het is weer tijd voor de Plonsjes van de week aka de beste nummers die onze redactieleden de voorbije zeven dagen geluisterd hebben. Matthias Desmet, Liam Giraerts, Martijn Bas en Thomas Konings kozen deze week liedjes die gaan van pop over electronica en r&b tot rock en als grootste gemene deler vooral hun kwaliteit hebben. De songs die deze week ons keurmerk verdienen, zijn grotendeels ook te vinden op Spotify. Check onze afspeellijst hieronder.

Lapalux – Rotted arp (feat. Louisahhh)

Op de eerste single uit z’n pas aangekondigde Brainfeeder-plaat ‘Ruinism’ werkt de Britse producer Lapalux samen met Louisahhh. De eerste helft van deze single bestaat vooral uit een sfeervolle opbouw die de vocaliste alle ruimte geeft. De tweede helft geeft dan weer Lapalux’ electronica de mogelijkheid om te schitteren. Met een rijke sound die in steeds intenser wordende golven het nummer overneemt, pakt Stuart Howard hier alvast stevig uit. ‘Rotted arp’ is niet alleen prachtig qua textuur, maar voelt bovendien bij elke nieuwe uithaal steeds meer overweldigend aan. (Thomas)



Heaven – It’s not enough

Platenbaas/multi-instrumentalist Johnny Jewel zit niet stil. Ditmaal verzorgt hij de productie van het gloednieuwe, dromerige ensemble Heaven, dat hij zopas onderdak verschafte op zijn Italians Do It Better-label. ‘It’s not enough’ is een zwoel synthpopnummer met de typische Johnny Jewel-gladheid die we van hem verwachten. De debuut-ep van Heaven zou in mei moeten verschijnen, gevolgd door een full-album. Interessant detail: de bijhorende videoclip is geëdit door labelgenoten Chromatics. (Martijn)

Los Colognes – Sneakin’ Breadcrumbs

Nu “dat nummer van elf minuten” van The War On Drugs een ganse week in repeat door onze oortjes heeft gemeanderd, is een mens toe aan wat anders. Enter Los Colognes, een Nieuw-Zeelands kwintet dat ironieloos pootje baadt in een weeïge poel dad rock uit de eighties. Ze komen er nog mee weg ook! Bij deze is het moment aangebroken waarop je schaamteloos naar het solowerk van Don Henley mag luisteren. (MD)

Palm – Walkie Talkie

U neme een perfect, smetteloos indiepopnummertje en hakt het in stukken. Doe vervolgens de brokjes in de mixer. Nog even droogzwieren en het goedje kan geserveerd worden. Bon appetit! (MD)

Kirin J Callinan – S.A.D.

Geblondeerde mullet. Eddy Merckx. Gouden microfoon. ‘80s gitaarsolo. “I love you, mom.” Knipoog-in-camera. Dick flash. Tractor. Gevechtssport op strand. Drugs. Power Rangers robot voice. Fout dansje. Zwoele blik. Gehijg en gefluister. Brikje fruitsap. ADHD-productie. “Has post-ironic metahumor gone too far?” Luister zelf! (Liam)



Sufjan Stevens – John my beloved (live)

Misschien is het valsspelen om Sufjan Stevens’ eerste live-album te beschouwen als nieuw materiaal. De aanwezigheid van zijn ‘Hotline bling’-cover op ‘Carrie & Lowell live’ geeft echter al aan dat er toch heel wat verschil is met de studioversie. Het oorspronkelijk intieme, folky karakter van ‘John my beloved’ heeft plaatsgemaakt voor dynamiek, poppy crescendo’s en nóg meer huilbuien. Daarnaast is het is natuurlijk gewoon een goed excuus om zonder gêne een van mijn favoriete nummers te kunnen spammen. (Liam)

Scintii – Papier (v1984 heartcore remix)

Met een eigen nummer heeft Scintii nooit in de Plonsjes gestaan. Heel jammer, want de artieste bracht in de vorm van ‘Mica’ eerder dit jaar een indrukwekkende ep uit. Alle nummers van dat werk krijgen nu een remix van een ander lid uit de Eternal Dragonz-crew/Aziatische diaspora. V1984’s ‘Papier’-herwerking is de eerste die uitgebracht wordt: de hypnagotic pop van het origineel wordt omgetoverd tot dystopische rave die gescheiden door rustigere momenten genadeloos toeslaat. (Thomas)

Great Grandpa – Teen challenge

Double Double Whammy bewijst nog maar eens waarom het momenteel de beste indierock uitbrengt met de eerste single uit Great Grandpa’s debuutalbum. ‘Teen challenge’ is indie met een fikse scheut emo die bij momenten doet denken aan de stevig zoemende gitaren van Mitski’s ‘Bury me at Makeout Creek’ (toevallig of niet ook uitgebracht door DDW). Het nummer heeft dan ook alle kwaliteiten die het moet hebben: het barst af en toe heerlijk uit, gitaren en zang maken af en toe gekke capriolen en teenage angst wordt vooral omgezet in heerlijke catharsis. (Thomas)

SZA – Love galore (feat. Travis Scott)

SZA (spreek uit als “siza”), vooral bekend als de r&b-zangeres van Kendricks label of ook nog als de feature op Rihanna’s ‘Consideration’, maakt al een paar jaar gehypete alternatieve r&b. Terwijl het wachten blijft op haar tweede album (overduidelijk zijn er problemen met haar label), lost de beloftevolle artieste in de vorm van ‘Love galore’ nu een tweede song uit die langverwachte plaat. Na ‘Drew Barrymore’ is het een tweede succesje waarin Solána Imani Rowe vooral haar heerlijke stem over een lome beat laat glijden, terwijl Scotts bijdrage met duidelijke hints naar Kanye en Drake verrassend goed uit de verf komt. (Thomas)

Shabazz Palaces – Shine a light (feat. Thadillac)

Tot ik ‘Shine a light’, het nieuwe nummer van Shabazz Palaces hoorde, wist ik niet dat hiphop ook mooi kon zijn. Met een prachtige oldskool-sample (uit Dee Dee Sharps ‘I really love you’ leert iemand op YouTube me) en de gebruikelijke spaced out-aanpak klinkt het Sub Pop-duo hier nog steeds buitenaards en onconventioneel, maar komt er daarnaast ook een verrassend streepje aardse schoonheid hun sound binnen geslopen. (Thomas)

Foto’s van Sufjan Stevens, SZA en Travis Scott, en Lapalux