Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Yannick Verhasselt

Een nieuw jaar en dus zetten we ook deze bijna wekelijkse rubriek voort waarbij we je door het prachtige Belgische muzieklandschap trachten te fietsen. Ervaren rotten die zich klaarstomen voor een volgende album-rollout als beloftevolle, jonge bands en artiesten.. Het zal hier allemaal weer aan bod komen. Daarbij gieten we zoals gewoonlijks de besproken nummers in een mooie playlist voor jou te beluisteren. Deze vind je hieronder terug.

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar die ruwe diamantjes komen niet altijd meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Onder Verse Vangst serveren we wekelijks een handvol nieuwe Belgische nummers die je misschien over het hoofd zag, maar het beluisteren meer dan waard zijn. Support your local scene!

Waar we een tijdje geleden via een feature over artiesten die we dit jaar in de gaten moeten houden nog opriepen voor een nieuw nummer van de band, worden onze gebeden met ‘Dime store’ al meteen aan hoort. Hoera! BLUAI weet eenzelfde soort chemie te creëren als op hun debuutsingle ‘Lady’, misschien zijn het ook wel de Mac DeMarco-achtige gitaren die aanstekelijk doorkomen in de tweede helft van het nummer. Al zit er uiteraard veel meer in de track dan enkel dat; de heerlijke stem van Catherine Smet (en meerstemmigheid die hier en daar doorklinkt) als het quasi funky meets country? gitaarwerk zorgen er evenwel voor dat je dit nummer gemakkelijk op de ‘replay’-knop doen drukken.

De Brusselaars van Commander Spoon zijn weer helemaal terug van weggeweest. Het eclectische viertal leverde een puik debuutalbum af met ‘Spooning‘. Voor hun nieuwste project blijft de groep, zoals we quasi gewend zijn van hen, weer niet binnen de lijntjes kleuren. In mei verschijnt namelijk een ep’tje en niet zo maar eentje. Ze gingen namelijk op zoek naar andere muzikanten en artiesten om mee samen te werken en aan nummers te schrijven. De eerste teerling is met deze ‘Episode 1’ geworpen.

De spanningsboog die via synths en elektronica altijd tot een maximum wordt uitgerokken lijkt veelal te komen van die andere Brusselse jazz-grensverleggers ECHT! alhoewel we evenwel de fluit van Esinam fraai horen doorschemeren op de track die voor een frisse noot zorgt doorheen de track.

Zou Bert Dockx ooit een dag vrijaf nemen? Het is moeilijk te geloven gezien niet alleen de kwantiteit die de man uitbrengt, maar evenwel het vele geschaaf en boetseerwerk dat vaak aan nummers te pas komt om tot die kwaliteit te komen die Dockx zo gerenommeerd maakt. Met Dans Dans’ ‘Zink‘ maakte de man namelijk één van onze favoriete Belgische platen. En nu komt ie binnenkort, op 18 maart, met een nieuwe plaat aanzetten. ‘Shape’ heet die. Bij de albumaankondiging gooide Dockx meteen twee (!) nieuwe nummers de deur uit, meteen goed voor een kwartier aan nieuw materiaal.

Wij kozen voor het bijna negen minuten durende ‘Pit’ waarbij we Dockx in passages horen zingen door weerzinwekkende, bijna post-rockachtige soundscapes horen zingen. Voor de nummers (en/of het album?) kreeg hij overigens de hulp van Loesje en Martha Maieu van Flying Horseman die zowel op ‘Pit’ als ‘Palmares’ vocaal bijstaan. Het geeft het zinderende gitaarwerk van Dockx nog een extra laag, uitkijken dus weer naar dat nieuwe album.

Pauwel De Meyer heeft uiteraard geen introductie meer nodig. De man is zowel in deze rubriek als algemeen een warm, welgekome gast wanneer ie nieuwe muziek uitbrengt. ‘Bones’ is na ‘Deer’ alweer de tweede nieuwe single van de mans opkomende nieuwe plaat die we ergens deze lente zouden moeten verwachten op Unday Records. Het nummer steunt uiteraard weer op Pauwel’s heerlijk akoestische gitaar. Al schuilt er evenwel een bepaalde melancholie in het nummer die wordt aangewakkerd door de tweede stem (van Catherine Smet van BLUAI die je hierboven al hoorde!) en de zacht klinkende blazer op de achtergrond die ten midden van het nummer worden ingezet.

Galine-Diana Kuyvenhoven alias Galine is toe aan een nieuw hoofdstuk na een ep’tje in 2018 en enkele nummers het jaar daarop. Haar carrière kwam de laatste tijd in een stroomversnelling te zitten na een selectie van De Nieuwe Lichting. Ze haalde zowel visueel (check de bijzonder knappe clip voor haar nieuwe single) als in de song zelf alles uit de kast om een groter publiek te kunnen bereiken. Via deze catchy ‘Team’ zou dat volgens ons wel eens goed kunnen lukken. Sinistere dan wel subtiele electropop-beats wisselen namelijk haar meeslepende stem af in het nummer. Binnenkort een nieuwe ep in aantocht? Graag.