Verse Vangst: deze vijf nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

door Gilles Dierickx

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Faces On TV (foto) is een band die netjes binnenhaalt waarvoor ze werkt. Hárd werkt: bezieler, songwriter en frontman Jasper Maekelberg zegde immers het gitaristschap binnen Warhaus én andere productie-opdrachten op om zich volledig op z’n eigen project te smijten. Intussen heeft de Gentenaar meerdere (inter)nationale tournees achter de kiezen, staat ie binnenkort op Werchter én zijn z’n singles niet meer uit de Vlaamse ether weg te slaan. Zo ook met dit nieuwe ‘Dancing after all’, dat een nieuw voorsmaakje is voor ‘Night funeral’, het eerste album van Faces On TV. Er valt naar goede gewoonte een fijn laagje melancholie te bespeuren, met synths en grillige etnische percussie als fundament. Afgetopt met druppelende pianoriedeltjes en de Glass Animalsachtige zang van Dienne Bogaerts behoort dit lied tot de beste altpop die je dit jaar al hoorde.

Met z’n vorige tracks en ep’s werd Glints steevast bestempeld als de Mike Skinner van Antwerpen, dankzij die triphop en hiphoppy electronica onder een vet Brits accent. Dit verse ‘Bugatti’ werpt een aanzienlijk nieuw licht op z’n sound: Glints lijkt zich daarbij opvallend richting de jonge rappers uit de VS te richten, met iets turn up-trappy als resultaat – inclusief occasionele autotune en verlaagde stem. Snel blijkt echter dat de hiphopper zich qua flow evengoed laat inspireren door de grime-scene, en zelfs even naar Warhola knipoogt in z’n outro. Divers en vernieuwend? We dachten het ook.

Ook uit Antwerpen, en even hiphoppend door het leven gaat Luie Louis. Geen kleine garnaal meer, alleszins: de kerel siert mee de ‘Rappers van eigen kweek’-compilatie die Lefto voor StuBru maakte en kreeg op z’n recente debuutplaat ‘Love life louis’ zomaar even features van Zwangere Guy, Blu Samu en Nag. Louis ligt vocaal inderdaad in de lijn van dat laatste Antwerpse rapcoryfee, en heeft het duidelijk even graag over het dagelijkse leven op introspectieve wijze. De soulvolle instrumental komt tevens van z’n eigen hand, Netwerk-buddy Thor is dan weer fotograaf voor Glints en clipmaker en DJ 2EZ is turntabler van het Antwerpse collectief NoMoBS & SLM (Ewa Ja). Mooi rijtje, vette track.

De Brusselaars van Neufchâtel haalden de inspiratie voor hun naam bij de gelijknamige rue in Saint-Gilles, waar zich ook het appartement bevindt dat decor bood aan hun nieuwe clip. Voor ‘Human moon’ laat het viertal hun typische rockriffs even voor wat ze zijn, en zoeken ze het bij de ingetogenheid van gitaartokkels, en de pianoklanken en strijkers van toetseniste Mathilde Renault en de Gentse cellist Cesar Meija. Verder is het vooral die canon-achtige samenzang die hier onder je vel kruipt, al draagt die duistere clip ook z’n steentje bij. Fun fact: die werd bedacht en opgenomen door Farmboy, het bedrijf dat ook de intussen legendarische Raketkanon-video van ‘Florent’ ineenbokste.

Bij Tien Ton Vuist denk je misschien spontaan aan een metalcollectief met Hells Angels-banden, het gaat hier in wezen gewoon om een lieflijk duo uit Oudenaarde dat graag bluesy rock-‘n-roll maakt. Hun nieuwe song ‘Smetterling’ is van de zachtere soort, met een ideaal plekje voor elk van hun drie bouwstenen. Tien Ton Vuist schrijft zo gitaarmuziek die perfect binnenkomt, en herinnert ergens in de verte aan een héél vroege Kings Of Leon – die sell outs maakten zo’n vijftien jaar geleden oprecht nog goeie lofi rockplaten.

Ken of maakte je zelf nieuwe Belgische muziek? Submissions mogen altijd naar gilles@indiestyle.be.