Waarom de stormloop om tickets voor festivals zo groot is

door Yannick Verhasselt

Rock Werchter heeft z’n affiche volledig rond en zal tegen juli wel het bordje ‘uitverkocht’ boven de inkom kunnen hangen. Pukkelpop verkocht in no-time het gros van z’n tickets uit. De aankondigingen van de meeste festivals lopen ei-zo-na op z’n einde en wij maken reeds de balans op: de stormloop om festivaltickets was dit seizoen zéér groot. Visual gemaakt door Louis Van Keymeulen.

Het fenomeen Pukkelpop

Het beroerde de afgelopen week de hele nieuwscycli: Pukkelpop verkocht vrijwel meteen al hun combi-, camping-, vrijdag- én zaterdagtickets uit. Het is een uitzonderlijk fenomeen dat we niet zpùaar onbesproken kunnen laten. Het mag gezegd worden, de affiche van Pukkelpop is er nu al eentje om duimen en vingers om af te likken. Headliners Fred Again.., Stormzy en Charlotte De Witte zijn in trek bij de jeugd. Ook Goldband, Inhaler, Jorja Smith, Brutalismus 3000, Barry Can’t Swim, Romy, RAYE en ga zo maar door, doen het goed op het internet. Het verklaart mee het succes van deze editie: Pukkelpop heeft de vinger aan de pols en weet wat lééft onder jongeren.

Pukkelpop is echter geen alleenstaand geval. Net over de grens verkochten Lowlands en Down The Rabbit Hole probleemloos al hun tickets – eveneens met slechts een aantal namen van de affiche bekend. Je zou kunnen concluderen dat mensen louter naar festivals trekken enkel ‘om er te zijn’. Festivals presenteren zichzelf ook meer en meer als een soort mini-vakantie. De tijden dat alleen evenementen als Sziget dat deden zijn voorbij. Festivals zoals Down The Rabbit Hole, Lowlands en Best Kept Secret spelen de laatste jaren hun unieke locatie uit als troef.

 

Feesten om te ervaren

De beleving van live-ervaringen, en deze kunnen delen, lijken meer en meer op het voorplan te komen. Het door Coachella-gelinkte cliché dat mensen enkel naar festivals om seen or to be seen te worden is weg. Het heeft plaats gemaakt voor het begrip dat mensen tegenwoordig enkel naar festivals gaan om de dagelijkse sleur te ontvluchten, maar belangrijker, om speciale momenten te ervaren die een leven zullen meegaan. En op ieder festival zijn er wel zulke momenten. Het moment waarbij een crewlid de drumpad vast hield omdat de Barn uit z’n voegen aan het barsten was op Fred Again.. ging letterlijk de wereld rond. En wie sluit er dit jaar Pukkelpop af? Juist, ja. Tom Odell die voor een ramvolle weide ‘Another love’ speelt, had dan weer als effect dat het nummer terug de hitlijsten werd in geknald.

 

@xavierlowist06 Pukkelpop 2023 #fyp ♬ Originalton – eva lindner

Queens Of The Stone Age speelde zo op Rock Werchter één van de sterkste shows van het weekend. De beelden van Joost (Klein), boygenius of Macklemore of Girl In Red die een circle pit startte, spraken eveneens voor zich, en Editors blies hun carrière met één show in de Barn van Rock Werchter opnieuw terug leven in. Resultaat? Afgelopen week mochten de Britten, als vanouds, voor een uitverkocht Sportpaleis spelen. De mensen willen er zijn when the magic happens. En liefst willen we die nog eens kunnen herbeleven ook.

 

Basisles economie

In een artikel terugblikkend op de zomer van 2022 zagen we festivalorganisatoren inspelen op die gestegen vraag met XXL-edities of zusterfestivals. Echter is er in twee jaar tijd enorm veel veranderd: CORE, de liefdesbaby van Rock Werchter en Tomorrowland, blies vorig jaar z’n laatste adem. Het concept verkaste naar Tulum, Mexico en bleek daar een succes. HEAR HEAR! (Pukkelpop) en Encore (Rock Werchter) was evenmin een lang leven gegund. Dit jaar vinden bovendien geen edities plaats van TW Classic en Werchter Boutique bij gebrek aan headliners.

Het maakt dat het aanbod van festivals terug een pak kleiner is geworden ondanks dat de vraag nog steeds brandend aanwezig is. Een basisles economie leert ons dat wanneer de vraag naar tickets groter is dan het aanbod, dat prijzen stijgen. Echter lijken stijgende prijzen niet echt een invloed te hebben op de verkoop. Een weekendje weg met vrienden op een plek waar de roep van de dagelijkse sleur nauwelijks hoorbaar is, mag immers wat kosten. En wanneer er minder festivals zijn, is het harder lopen met de portemonnee om er überhaupt bij te zijn. FOMO is alive and kicking.