Header image

De stille rebel in Millionaire: “Het gaat soms over politiek, maar ik wil niet preken”

door Louis Van Keymeulen

Het is al even geleden sinds de comeback van Millionaire officieel werd. Tussen ‘Sciencing’ en voorganger ‘Paradisiac’ zaten twaalf jaar. In die tijdspanne bracht frontman Tim Vanhamel materiaal uit met Eat Lions en Broken Glass Heroes, viel hij in bij The Hickey Underworld en schreef een soloplaat. Vrijdag verschijnt de tweede post-reünieplaat ‘APPLZ ≠ APPLZ’, waarop de rocker diep in zijn ziel en zijn woonst laat kijken. “Veel stukken zijn opgenomen op de keukentafel met een laptop, een micro en een gitaar. Dan nog een tas koffie ernaast en that’s it. Je hoort mijn keuken eigenlijk op de hele plaat.”

Wat meteen opvalt is hoe uitgesproken maatschappijkritisch Vanhamel is. Onderwerpen als politiek, ecologisme en brainwashing worden niet geschuwd op ‘APPLZ ≠ APPLZ’. “Het was niet met voorbedachte rade. Toen ik het eerste nummer ‘Cornucopia’ schreef, wist ik nog niet eens of het voor een Millionaire-album zou zijn. Het is eigenlijk een beetje een ode geworden aan het soort artiest dat zich politiek engageert, een beetje zoals Curtis Mayfield die in het begin van de jaren ’70 zong over de rassendiscriminatie in de VS. Ik probeer het een beetje te doen zoals Ween. Hun songs zijn nooit kopieën van genres maar zijn bijna altijd lofzangen aan een genre of een beweging. Voor mij geldt hetzelfde. Ik ga niet op de hoek van de straat gaan roepen. Bij mij primeert nog steeds de melodie en de groove. Het feelgood-gehalte is voor mij belangrijker. In the end, it doesn’t matter. Just get your ass down and boogie.

Vanhamel geeft duidelijk aan waar zijn prioriteiten liggen, al merken we op het album harde taal op. “They keep on filling your head with the wrong ideas”, klinkt het in ‘Cornucopia’. Wat is dan wel een juist idee? “Dat weet ik niet. Het is gewoon een feit dat wij langs alle kanten geconditioneerd worden. Vanaf het moment dat je geboren wordt. Vroeger had je pachters en boeren die de grond van de grootgrondbezitters gebruikten. Het is een machtsprobleem. De 1% van de wereld die al het geld in handen hebben bijvoorbeeld, noem maar op. Het is sowieso realiteit.”

Een andere uitschieter op het album is ‘Selected garden works’. In dat nummer neemt Vanhamel je mee naar zijn spreekwoordelijke tuin, waar er sowieso een mandje appels aanwezig is. Nochtans is hij niet de nieuwe Greta Thunberg. “Het zit er wel in verwerkt. De lyrics zijn een beetje obvious, maar ik moest het er gewoon inzetten, het klopt gewoon. Ik kan het niet censureren, want het hangt allemaal samen. Ik denk dat we allemaal iets meer ecologisch bewust kunnen zijn, maar kijk ook uit voor extremen. Ik ben geen profeet, held, of heilige.”

Toch leent de boodschap zich aan de thematiek van het album. In het persoonlijke leven is Vanhamel er op kleine schaal mee bezig. “Er zijn gewoon enkele dingen die heel vanzelfsprekend zijn voor mij. Als je een auto hebt en in een stad woont, dan is het niet nodig om de hele tijd rond te rijden. Ik eet nog altijd vlees, maar veel minder dan vroeger. Dat gezegd zijnde: ik wil absoluut niet preken. Niemand ontsnapt aan de ecologische voetafdruk, maar daar gaat het ook niet echt om. Dan creëer je een soort onmogelijkheid om te leven. Dan moet je maar op een stoel gaan zitten en niets doen. Waarschijnlijk heb je dan nog steeds een ecologische voetafdruk, want dan moet je de verwarming opzetten. Dat is het! Ik heb het gevonden! Op de stoel blijven zitten met een deken rond u.”

Stilzitten op een fauteuil past anders allerminst in de plannen van de Zonhovenaar. Hij woont intussen in Antwerpen, en genoeg stadsgenoten kunnen beamen dat er aan lawaai geen gebrek is. Dat bleek de inspiratie voor single ‘Can’t stop the noise’. “ Het nummer is gelaagd, maar ook heel letterlijk. Ik herinner mij nog de opname van die track. Het was het enige dat ik nog moest schrijven, want ik had al een tiental nummers opgenomen. Bij die track had ik eerst alleen een beat, een gitaarriff en een vaag idee van wat het moest worden. Ik heb het een beetje uitgesteld tot op een gegeven moment dat ik in de keuken was. Ik was aan het opnemen en ik moest soms wachten of mij verplaatsen door de stadsgeluiden die ik de hele tijd hoorde. Mijn micro nam het geluid van de voorbijrazende auto’s op. Eerst dacht ik ‘Shit dat is irritant’, maar daarna pakte ik pen en papier en begon ik te schrijven. Het is voor interpretatie vatbaar, maar tegelijk ook heel letterlijk.”

Millionaire speelt binnenkort in Brugge (31.05, Cactus), Eupen (04.06, Kulturzentrum Alter Schlachthof), Leuven (06.06, Het Depot), Hasselt (07.06, Muziekodroom), Gent (09.06, Handelsbeurs), Luik (11.06, Reflektor), Antwerpen (12.06, Trix) en Kortrijk (25.06, De Kreun). Een volledig overzicht en tickets vind je via de website van Millionaire. Een volledig overzicht en tickets vind je via de website van Millionaire.