Kersverse concertorganisator Kontzert vult voortaan de Charlatan

door Milena Maenhaut

Met Kontzert. heeft Gent er een nieuwe concertorganisatie bij. Wij spraken met oprichters Simon Lamont en Thibault Vander Donckt.

Kontzert. groeide van een lang gekoesterde droom tot werkelijkheid op slechts enkele weken tijd. “We hebben een kleine maand geleden een plan opgesteld en gingen daarmee langs bij Gerald van de Charlatan. Op een half uur was alles in orde en waren we ingeboekt tot in mei.” Daarna ging het allemaal erg snel: “We hebben onze Facebook-pagina online gezet en twee minuten later kregen we al telefoontjes en mails van boekingskantoren. We worden echt overspoeld.”

Er was in de Gentse scene ruimte voor een vernieuwende concertorganisatie met een neus voor nieuwe bands, aldus Simon: “We willen een mooi podium bieden aan jong talent. De Charlatan heeft nog een zo’n uitstraling. Als je daar als band speelt, staat dat mooi op het cv.” Omgekeerd meent Thibault dat het ook de locatie is die de bands overtuigt om bij een debuterende concertorganisatie te spelen: “De Charlatan zorgt ervoor dat we kleppers kunnen aantrekken.” Daarnaast vond hij de programmatie in Gent niet bijster vernieuwend: “Dezelfde namen kwamen heel vaak terug. De ene band speelde in november in dat café en een paar maand later wat verderop. Wij willen iedereen voor zijn en bands die nog net onder het oppervlak huizen, programmeren”. Bovendien worden er, naast de grote zaal, ook in het café van de Charlatan bands neergepoot.

Concurreren is echter niet de bedoeling: “We willen liever eens verbroederen met andere organisaties dan concurrentie bieden”. Die verbroedering houden ze alvast in het achterhoofd: “We willen heel graag in samenwerking met alle café’s rond de Vlasmarkt een showcasefestival organiseren, waar je op een dag of twee alle te ontdekken bands op de planken ziet. Een beetje à la het ondertussen begraven Glimps. Maar dat zijn plannen voor later.”

Wat wel de opzet is, is het ondersteunen van opkomend talent. Zo vindt het openingsKontzert. plaats op 6 december met Lohaus en Mahler. Voor lohaus wordt dat het eerste optreden in de Charlatan. Met een nieuwe ep en een volledig nieuwe bezetting in de broekzak, “wordt het een speciale avond”, aldus Simon. Een tweede optreden is er al een week later met Lee Anderson. Enkele dagen geleden werd ook een derde datum bekendgemaakt: op 28 maart staan Fornet en Sunflower, de kersverse winnaar van Westtalent, op het podium.

Een neus voor lokale debutanten hebben de organisatoren alvast, maar in de toekomst zou Kontzert. ook de affiche buiten de landgrenzen halen: “We hebben nu vooral uit Vlaanderen geboekt, maar willen ook de stap zetten om internationaal te gaan en bands aan te trekken uit Nederland en het Verenigd Koninkrijk”, vertelt Simon. Qua buitenlandse artiesten heeft het duo al ideeën: “Arctic Monkeys”. In alle serieusheid: de kans is groot dat we tijdens bijvoorbeeld de Gentse Feesten wat opkomend exotisch geweld te zien krijgen. Op Facebook staat geschreven dat we tussen de toekomstige programmaties van Kontzert. ook “enkele kleppers van formaat” mogen verwachten. Het duo kon nog niets prijsgeven, maar als de namen in kwestie bevestigd worden, zou de Charlatan in een half uur uitverkocht zijn.

ANNOUNCEMENT: Lohaus is de eerste headliner van Kontzert.. 06.12.2017 @cafecharlatan @lohausmusic

Een bericht gedeeld door Kontzert. (@kontzert) op

De Spotify-afspeellijst van Kontzert. brengt een waaier aan artiesten samen, van de Russische operazanger Vitas tot onze eigen hiphoptrots Roméo Elvis. Simon en Thibault hebben dan ook geen voorkeur voor bepaalde genres: “We gaan vanalles programmeren, van kleinkunst tot techno.” Daarnaast voegt Thibault toe dat ze om de drie à vier maand een feest willen geven: “We zouden graag lokale getalenteerde dj’s te boeken en zo de lijn ook in de feestjes doortrekken. De dag van vandaag zijn alle feestjes opgedeeld in genres: rock-feestjes, hiphop-feestjes, techno-feestjes,… Wij gooien alles bij elkaar.”

Ook qua doelgroep laat Kontzert. zich niet in hokjes duwen: “De leeftijd zal afhangen van het concert. Lohaus zal jonge twintigers aantrekken, Lee Anderson dan weer een iets ouder publiek. Wie weet programmeren we ooit Willem Vermandere of André Brasseur en dan ligt het weer volledig anders”, zegt Simon. “We willen mensen van vijf tot 95 jaar naar optredens laten komen.” Daarom proberen ze ook de prijs laag te houden: “Vijf en zeven euro voor de eerste twee shows is een soort van ontdekkingsprijs. Zo kan het publiek de band leren kennen”. Dat kan echter veranderen wanneer er grotere namen op de affiche prijken.

Zowel Simon als Thibault stonden al aan beide kanten van de planken. Ze deden ervaring op bij respectievelijk Ampersand en Poppunt en spelen in Black Tolex, Rhea en Simple Pigeons. “Aangezien ik met m’n bandje [Simple Pigeons] vijf jaar lang zelf op het podium stond, weet ik hoelang een soundcheck moet duren en wat er allemaal nodig is voor de muzikanten: een goede PA, een warme ontvangst enzovoort. Dat zijn allemaal banale dingen maar de positieve ervaring die we daar opgepikt hebben, proberen we nu zelf te bundelen.”

Organisatorisch vullen ze elkaar perfect aan, al moet Simon “Thibault altijd tegenhouden om niet alles meteen op Facebook te posten. Anders was het hele jaar al bekendgemaakt.” Simon doet voornamelijk de financiële kant, terwijl Thibault met nieuwe bands op de proppen komt: “Simon is het brein en de Excell-man. Zet dat maar in het interview “Simon is fantastisch met Excell”. We chatten zelfs via de online spreadsheets. Als ik Simon iets zie aanpassen in C103, typ ik in D17 een antwoord”.

De naam ontstond toevallig: “Het was niet bedoeling om een speciale naam te hebben. We vonden er echt geen en opeens schreef Thibault ‘concert’ als ‘Kontzert’. We wilden duidelijk zijn en dit zag er goed uit. Al hebben we lang getwijfeld over het puntje.” Veel mensen associëren de naam met een kont en het artwork is toevallig eveneens een poep, vertelt Thibault. “Onbewust gaat het toch wel over konten”. Het artwork is door Emiel Raeymakers van lohaus zelf gemaakt. Die lijn willen ze doortrekken om zo eigenheid te creëren.

Voor bij wie het begint te kriebelen om ook iets te ondernemen in de muziekwereld, luidt Thibault’s boodschap: “Gewoon doen. Stop met studeren en drink gin-tonics in de Charlatan.” Het is een wereld waarin je gewoon de stap moet durven zetten. Het resultaat van die stap van de heren, hoor je op Sinterklaas in de Charlatan.