Flying Lotus keerde na een gesmaakte passage vorig jaar in de AB nog eens terug naar ons land. In een nagenoeg uitverkocht Koninklijk Circus kwam de man onder meer werk uit zijn meest recente worp ‘You’re dead’ voorstellen.
Van een voorprogramma kon niet echt gesproken worden, daar zijn de heren van Shabazz Palaces toch iets te groot voor. Helaas konden Palaceer Lazaro en Baba die status niet volledig waarmaken. In se deed het duo niet echt iets fout, maar overtuigen gebeurde evenmin. Het zoveel mogelijk live proberen brengen zorgde ervoor dat de leden soms te druk bezig waren met hun materiaal, waardoor interactie met het publiek minimaal bleef.
Tijdens de tweede set van de dj Kutmah (de eerste werd gemist door de gekende infrastructuurproblemen in België) werden verschillende subgenres van hiphop afgetast. Elektronische beats werden afgewisseld met onder meer Quasimoto, Jaylib en een streepje g-funk van Dr. Dre en Snoop Dogg. Een goede selectie, maar het volk was natuurlijk voor Flying Lotus naar Brussel afgezakt en stond dus te trappelen.
Op 26 april 2015 openden Flying Lotus en Shabazz Palaces Les Nuits Botanique in het Koninklijk Circus te Brussel. Bert Savels was erbij en nam foto’s. Het verslag is van Daan Leber.
Deze maal besloot FlyLo dat twee schermen niet genoeg waren, en nam hij plaats in een soort kubus, waardoor hij rondom rond omgeven werd door visuals. Het publiek werd meteen getrakteerd met beelden in de stijl van de hoes van ‘You’re dead’, terwijl het openingsnummer van de lp op de achtergrond speelde. De lijken vlogen om ons heen, begeleid door patronen vanop de betere tie dye-shirts. In het eerste deel van de show kwam de hiphopkant van Ellison duidelijk naar boven. Een alternatieve versie van ‘Ready err not’ met Chance The Rapper, een geflipte remix van Drakes ‘Know yourself’ en de instrumental van S.D.S. (Mac Miller) passeerden onder meer de reveu.
Toch hadden de aanwezigen meer aandacht voor het visuele spektakel dat zich voor hun ogen afspeelde. Zo verschenen onder andere knipogen naar Stanley Kubrick, sterren, vlammen en andere abstracte vormen met Flying Lotus die zich als een halve godheid er middenin bevond. De eerste maal dat de toeschouwers dan wel energetisch werden, was bij de gedaanteverandering naar Captain Murphy. Na ‘The killing joke’ en ‘Mighty morphin foreskin’ werd overgeschakeld naar meer elektronisch materiaal. Hier kwam de gekende livestijl van de man naar boven. Korte, vinnige samples, die vakkundig aan elkaar gelast worden. Na een diepe duik in zijn discografie kwam het recente werk weer aan bod. Helaas was de artiest zelf in slaap gewiegd door het eerder apathische publiek. ‘Never catch me’ werd al dan niet bewust brutaal afgekapt, maar het leidde wel een zinderend slot in waarbij ook ‘Putty boy strut’ vanonder het stof werd gehaald.
Hoewel Flying Lotus een solide optreden gaf, was er achteraf toch iet of wat teleurstelling te merken. Op zich speelde hij een veredelde dj-set, waardoor het live-element nagenoeg volledig achterwege bleef. Of zoals leerkrachten het zouden verwoorden: “Steven haalt geen slechte punten, maar heeft meer in zijn mars dan wat hij toont.”
Dit optreden was in het kader van Les Nuits Botanique, waarop onder meer Låpsley, Ghostpoet en vele anderen concerteren. Meer info is te vinden op de site van de Botanique. Bekijk ook de tips van de Indiestyle-redactie.