Met Horst Arts and Music werd de Belgische festivalzomer traditiegetrouw opgestart. Het festival met een prachtige locatie zet heel hard in op een prikkelende setting waardoor een optimale totaalbeleving op de dansvloer ontstaat. Dit, in combinatie met een internationale topaffiche, zorgt er stilaan voor dat het een Europese toonaangever is geworden die clubgangers vanuit heel Europa naar Vilvoorde lokt. Zo stelde dJrumm zijn nieuwste album ‘Under Tangled Silence‘ voor op het festival, of zo zetten Four tet een overvolle dansvloer in rep en roer met een remix van Rosalía gecombineerd met zijn ijzersterke eigen werk..
De elfde editie (en 5de in het Asiat park) was wederom een groot succes, met een hopeloos uitverkochte editie tot gevolg. Thema dit jaar was ‘There will come soft rains’, zeer toepasselijk op de laatste festivaldag.
Amerikaanse dj DVS1 mocht zijn eigen podium ontwerpen. Hij creëerde een geluidsinstallatie waar je op elke plek op de dansvloer exact evenveel recht hebt op het ideale geluid. Op de eerste dag bracht hij een echte headline set op zijn eigen stage en op de slotdag mocht hij al van de vroege namiddag draaien. Hij trakteerde het publiek op een stevige house set die goed tot zijn recht kwam in het zonnige weer. Op die manier benutte hij de volledige geluidsinstallatie optimaal.
Een heel ander paar andere mouwen was Amelia Holt die In de Swirl al tijdens daglicht het podium ombouwde tot een duistere nachtclub. Al zeer vroeg op de dag werd acid gemixt met jaren 90 drummachine beats. Deze duistere muziek was helaas iets te vroeg op de dag geprogrammeerd en kwam daardoor onvoldoende tot zijn recht.
Ondertussen zette footwork DJ Jana Rush ‘the ring’ op stelten. Ze gaf een aanstekelijke footworkset waarin ze crowdpleasers als Eliza Rose & Interplanetary Criminals ‘B.O.T.A. (Baddest Of Them All’, Kendricks ‘Backstreet freestyle’ verwerkte met dik bijeen gepakte rythms aan een hoog tempo.
Weaving Weeds was een gerecycleerd podium uit vorige edities. Nieuw dit jaar was dat een dak gemaakt werd op basis van een invasieve plant soort van het Asiat park. DJ gyrofield bracht dit podium helemaal tot leven en trakteerde op een mix van jazz, en minimale drum & bass. Wat later op de avond profiteerde Mia Koden en Leuvens Alia van het eigenwijze podium en liet het publiek genieten van een eigenzinnige dub set. DJ Stingray 313 & Helena Hauff brachtten dan weer een steenharde set doorweven met acid, techno en EBM, waarin industriële geluiden met jaren 90 drummachines naar boven kwamen.
CCL B2B Objekt toonde zich als een van onze hoogtepunten van de avond. De beste B2B sets zijn degene waar je niet doorhebt wie welk nummer draait en dat was hier het geval. Moeiteloos schilderden ze met een breed pallet van dubstep, (bleep) techno, acid en zelfs disco. Eris Drew was met een old school vinyl-only house set de gedoodverfde afsluiter van een geslaagde 11de editie van horst. Een bij momenten zeer psychedelisch voelende set wisselde af tussen jaren-90-tracks met een stuk jongere house.
En zo eindigde onze reis op Horst. In Vilvoorde genoten we van een eigenzinnige en gedurfde programmatie met de meest opwindende artiesten van het elektronicalandschap uit binnen- en buitenland. Met al het prachtige spektakel dat ons op de festivalsite werd aangeboden, werd de elfde editie van Horst er een om in te lijsten. Tot volgend jaar!