Iedereen Superorganism in de Botanique

door Sigi Willems

Vier schamele singles (update: gisteren loste de band een vijfde) en een daarmee gepaard gaande selectie voor de Sound of 2018 van BBC waren voldoende voor Superorganism om de Rotonde in de Botanique uit te verkopen. Om maar te zeggen: dit multiculturele zevental is er met verve in geslaagd een hype te creëren rond hun muziek met een moderne, eclectische sound en bijhorende visuals. Daarmee roept de band live een geheel eigen wereld op. Tijdens deze eerste passage in België brachten Orono en co een korte, goed opgebouwde set, al merkten we nog enkele zwakkere momenten op.

Foto’s door Michelle Geerardyn

Als voorprogramma had de Botanique de local legend Jeremy Walch opgebeld, een Brusselse slacker die voor de gelegenheid zijn band had omgewisseld voor een MacBook. Al vanaf song één hadden wij echter de indruk dat een band Jeremy’s surfachtige poprock beter tot zijn recht zou hebben laten komen. Een coole, sympathieke gast leek het ons wel, en songs schrijven, dat kon ie ook, maar het werd al gauw saai. Verder kregen we nog een guest appearance van Walch zijn ongeboren zoontje/dochtertje. Nog in de buik zitten en al optreden in de Botanique: dat noemen wij nu eens iemand die geboren is om op een podium staan. Of wacht.

Zoals te verwachten viel, had Superorganism een resem projectiedoeken bij om de nodige 21ste-eeuwse lsd-videogame-visuals op te projecteren, om het allemaal nog een tikkeltje bevreemdender en meeslepender te maken. Het is namelijk niet zo dat er op het podium niet genoeg interessante dingen gebeurden om onze aandacht vast te houden. Je had de synth-man, de gitarist/tweede synth-man en de drummer, die nog relatief normaal oogde in vergelijking met de rest van het exotische gezelschap. Links van het podium stonden twee achtergrondzangeressen en een achtergrondzanger gedurende de volledige show wat melodietjes mee te kwelen, terwijl ze daarbij hun beste danschoreografieën uit de kast haalden.

Veruit het meest in het oog springende figuur op het podium was Orono Noguchi, de wel erg kleine 18-jarige frontvrouw van de groep. Wat ze mist aan lichaamslengte, compenseert ze ruimschoots met haar grenzeloze charisma, sobere stem en een naturel van de groten. De band ging van start met twee van haar singletjes ‘It’s all good’ en ‘Nobody cares’, kwestie van het publiek meteen bij de kraag te vatten. Daaropvolgend kregen we onuitgegeven materiaal van het aankomende album te horen, en we kregen het gevoel dat daar wat doorsnee set- en album-opvullertjes tussen zaten.

Muzikaal situeert Superorganism zich ergens tussen The Go! Team, Gorillaz en Flaming Lips: allemaal bands die naast het brengen van interessante muziek live ook telkens garant staan voor een heuse spektakelshow. De muzikanten van Superorganism spelen allerminst extreem virtuoze riffs en beats op hun instrumenten, maar gaan met een resem simpele, weliswaar raar klinkende ideeën creatief te werk met als eindresultaat telkens een bombastisch en overdonderend totaalstuk, waarin heel wat vernieuwende sounds en samples zitten verweven.

Na een minder middenstuk, mede door wat feedback bij de achtergrondzang, sloot de band de reguliere set af met ‘Everybody wants to be famous’, waarop Orono al afscheid begon te nemen. Natuurlijk wisten we allemaal dat het bont allegaartje snel zou terugkeren om grootste hit ‘Something for your M.I.N.D.’ nog ten tonele te brengen. Orono gaf het zelf toe: “we just cannot not play this song, right?” Jij weet het, Orono!

Superorganism bewees in de Botanique een van de spannendste indiebands van nu te zijn, én het potentieel te hebben om een van de grootheden van morgen te worden. Als ze in de toekomst elk van die set-opvullertjes weten te vervangen voor songs van het kaliber van ‘Something for your M.I.N.D.’ en ‘Nobody cares’, zal het niet lang duren vooraleer ze zalen met drie of vier (of vijf of zes of zeven) keer de capaciteit van de Rotonde zullen uitverkopen.

In de Botanique kan je binnenkort onder andere Jawhar (27.02), Death From Above (01.03) en Typhoon (08.03) aan het werk zien. Een volledig overzicht van alle concerten vind je op de website van de zaal.