Kedr Livanskiy is zowel meeslepend als opzwepend in de Botanique

door Daan Leber

De Botanique pakte uit met een van de spannendste namen in de elektronische underground. In de sfeervolle kelderzaal stond de Russische Kedr Livanskiy geprogrammeerd. De producer kende een verleden in punkbandjes, maar na een switch naar elektronische muziek, wist ze tot ver buiten haar landsgrenzen hoge ogen te ogen met de ep ‘January sun’ en vooral met debuutalbum ‘Ariadna’.

Foto’s door Michelle Geerardyn

Brussel leek er heel veel zin in te hebben, en Kedr Livanskiy zelf ook. Met een droog “I come from Moscow, let’s go” trapte ze haar show af met de uitstekende sfeerzetter ‘ACDC’. Een spoken word-intro, korte momenten met jungle- en rave-invloeden en een ijle synthlijn zetten meteen de toon voor de rest van haar show. Nadien kwam ook haar zang als essentieel onderdeel prominent naar voor. Gewapend met een loop pad en enkele controllers zette ze haar stem zowel digitaal als live in. Voorgeprogrammeerde stem-samples werden meer als extra laag elektronica beschouwd, en de livezang werd voorzien van een stevig galmeffect, waardoor een bezwerende en bevreemdend sfeertje ontstond. Ondertussen bleven de beats doorpompen, zij het op een net iets trager tempo dan gewoonlijk is bij techno en dergelijke genres. De electro-invloeden van ‘Ariadna’ werden door een gretig publiek op gejoel onthaald, maar de eerste keer echt doorstampen gebeurde pas met ‘Love & cigarettes’. De gortdroge kicks en snares en het net iets hogere bpm deden de dromerige sfeer meteen verdwijnen, maar in de plaats kwam een soort catharsis om de opgebouwde energie en emoties even de vrije loop te laten.

De hoofdmoot van de songs in de eerste helft van het optreden kwam uit Ariadna, maar met ‘Razrushitelniy krug‘ kwam een persoonlijke favoriet uit ‘January sun’ aan bod. De ijle synths werden (tijdelijk) vervangen door een meer 8-bit-geluid, maar ook de beat kreeg zijn ruimte om door te tikken. Terwijl speelde ze met microsamples van zichzelf en kwam die rave-energie opnieuw in de Witloofbar. Even later deed ze dan weer exact het omgekeerde, en stonden de lang uitgesponnen synths weer in het spotlicht. Vervolgens liet ze een voorsmaakje van haar nieuwe album ‘Your need’ (uit op 3 mei) horen, en dat zet torenhoge verwachtingen voor die plaat. Doorheen het optreden kwamen wel korte flarden jungle, rave en breakbeat aan bod, maar nu werden die invloeden de vrije loop gelaten. Het ‘Ariadna’-geluid werd opzijgeschoven, de synths bleven eerder op de achtergrond en ook haar zang transformeerde in korte, gejaagde loops, terwijl het tempo een fiks eind de lucht in ging. Laatste single ‘Kiska’ brak even met die drumpatronen en bracht een meer house-y sfeertje, maar vlak erna konden de naar IDM neigende breakbeats maar ternauwernood in het gareel gehouden worden door de zang en de terugkeer van de synthesizers.

De transformatie van de Witloofbar van gezellige kelder naar broeierig ravehol was compleet, en met een herneming van ‘Ariadna’ nam Kedr Livanskiy zichtbaar enthousiast afscheid van een al even dankbaar publiek. We kregen een ijzersterk concert te zien waarbij zowel ingespeeld werd op een dromerige stemming als op de meer primaire opzwepende emoties, iets waar maar weinig artiesten in slagen.

Botanique programmeert de komende weken nog onder andere Yxng Bane (22/03), Empress Of (24/03) en Barns Courtney (26/03).  Meer info en tickets vind je op hun website.