Marika Hackman bouwt een hitsig kerstfeestje in de Botanique

door Mattias Goossens

Een volkstoeloop was er maandagavond niet in de Rotonde – kerstcadeau’s beginnen deze periode de bovenhand te krijgen op concerttickets. Nochtans kon je met een kaartje voor Marika Hackman weinig verkeerd doen: ongemakkelijke eerste date, een gedeelde girl crush of schaamteloos kerstfeestje: de Britse bracht het allemaal.

Foto’s door Michelle Geerardyn

Voorprogramma Art School Girlfriend was een pak minder zweverig of onsamenhangend dan de geestige moniker deed vermoeden. De Britse Polly Mackey doekte haar shoegaze-band op en besloot zich als singer-songwriter in de markt te zetten. Constante in die carrièreswitch: beide stijlen hebben nogal snel de neiging om onderling inwisselbaar te gaan klinken. Dat was bij het merendeel van Art School Girlfriends brave, met drumcomputers ondersteunde getokkel niet anders. In afsluiter ‘Moon’ dook de samplebak van Jamie XX plots op, en dat was een welkome afwisseling. Marika Hackman is ook ooit zo begonnen, dus wie weet wat de toekomst voor Mackey brengt.

Hackman kwam zelf aanvankelijk alleen het podium opgewandeld, maar kreeg na opener ‘Wanderlust’ al snel versterking van haar band. In het eerste deel van de show leken ze zich nog braaf te gedragen, maar naarmate het optreden vorderde, het publiek wat dichter tegen elkaar kroop en de temperatuur steeg ging het er een pak steviger aan toe. Sowieso zijn haar nummers altijd misleidend scherp ondanks ze zo lieflijk zingt, en dat zette ze live extra in de verf.

Net zoals ze op haar jongste plaat ‘Any human friend’ de subtiele beeldspraak inruilt voor expliciete praatjes, zo heeft ze de fluisterliedjes vervangen door rauwe muzikale directheid. Van de stevige finale in ‘Conventional ride’ tot het funky ‘Blow’ hoorde je een muzikante die zich uitermate goed voelde door haar eigen goesting te doen.

Als bisronde kwam ze opnieuw solo het podium op voor een uitgedoofd ‘Cigarette’ en een cover van Joni Mitchells ‘River’, haar favoriete kerstnummer. Zo ingetogen die versie was, zo overdadig was vervolgens ‘Last Christmas’ van Wham, waarvoor de volledige band samen met het voorprogramma weer invielen. Hackman kon haar eigen grijns niet onderdrukken, en wij bijgevolg ook niet.

In de Botanique kan je binnenkort Mono (11.12), Dis Fig (12.12) en Sysmo (14.12) aan het werk zien. Een volledig overzicht en tickets vind je op de website van de zaal.