Het gebeurt niet vaak dat ik me met mijn eenentwintig lentes verschrikkelijk oud voel op een concert, maar donderdagavond was het zover. Ik stond in een overvolle Rotonde omringd door jongens en meisjes die ongetwijfeld de volgende dag al vroeg terug achter de schoolbanken moesten zitten. Dat Mura Masa – de held van de avond – zelf nog maar amper twintig jaar is speelde overduidelijk een rol, maar dat deze jonge Brit uitgegroeid was tot een tieneridooltje had ik volledig gemist.
Voor het voorprogramma bleven we in hetzelfde thema: een jonge knul met dromerige electrobeats. Augustin Fievet, aka Figozaurus, is duidelijk gaan vissen in het vaarwater van artiesten als Bonobo en Slow Magic en moest volgens ons zijn eigen weg in het genre nog vinden. We zagen een lichtjes verlegen Brusselaar die het nog niet gewend was om buiten zijn slaapkamer op zijn kleurrijke knoppen te duwen. Fievet kon ons niet overtuigen, maar we zijn wel benieuwd naar wat hij binnen een aantal jaar op dat podium kan doen.
Gehuld in een zwart trainingspak kwam Mura Masa schuchter het donkere podium opgelopen en meteen zette hij zijn set in gang, alsof hij bang was om door het publiek aangekeken te worden. De jongeman bleek duidelijk geen podiumbeest, maar dit werd slim opgevangen door een simpele maar doeltreffende lichtshow en een zangeres die de zaal zonder problemen rond haar vinger wond. Ondertussen zagen we MM vol overgave op zijn drumcomputer trommelen en melodietjes op zijn piano spelen. Eén keer haalde hij zelfs even zijn gitaar boven. Leuk voor het live-gegeven, maar het voelde vaak niet meer dan “just part of the show”. Opvallend was wel dat deze knul al meer internethitjes heeft gemaakt dan je zou denken: zo goed als elk nummer werd met herkennend gejuich onthaald.
De aanstekelijke en dansbare electro-pop deed gisteravond duidelijk zijn werk. Het optreden was catchy, vaak erg dromerig en soms zelfs ruig. De draaiende lichtshow en zangeres Bonzai waren een grote hulp om het concert interessant te maken en ieders aandacht vast te blijven houden. Toch slaagde Mura Masa er niet volledig in om je volledig mee te sleuren en de muur tussen podium en zaal te verbrijzelen. Als hem dat in de toekomst wel zal lukken, staat er ons nog een festivaloptreden van formaat te wachten.
De Botanique programmeert binnenkort nog andere mooie namen zoals Ought (27.04), La Femme (13.05) en Porches en Frankie Cosmos (18.05). Een volledig overzicht, tickets en meer info vind je op de site van de zaal.