Priests zegent de Botanique met rauwe postpunk

door Mattias Goossens

Het Amerikaanse Priests tourt momenteel door Europa met ambitieuze nieuwe plaat ‘The seduction of Kansas’. De band uit Washington D.C. haalt behalve politiek ook heel wat ruimere maatschappijkritiek aan, ondersteund door nijdige postpunk die flirt met de new wave vanop de eerste platen van pakweg Blondie en The Cure. Of hoe de Witloofbar van de Botanique maandagavond even werd omgetoverd tot de iconische CBGB-club.

Niet dat Priests een lesje muziekgeschiedenis kwam brengen – alhoewel, er passeerde een Danzig-cover. Het viertal klonk bijzonder eigentijds en speelde met tegenstellingen, niet enkel in de outfits (een pin-up look naast een metal t-shirt van ABBA) maar ook in de muziek. Ze moesten even zoeken naar een goeie geluidsbalans en elkaar (die keldergewelven van de Witloofbar zijn niet echt bevorderlijk voor de zichtbaarheid), maar al snel schoot de band vooruit. De lage stemuithalen van zangeres Katie Alice Greer contrasteerden knap met de beukende drums van Daniele Daniele. Zij verzorgde ook de backing vocals en wisselde tijdens ‘I’m clean’ en ’68 screen’ even met Greer van positie.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

#priests #priestsband #rockmusic #punkmusic #surfmusic #postpunk #artrock #concert #gig #botanique

Een bericht gedeeld door Bas Barbier (@basbarbier) op

De band haalde in de bindteksten z’n beste en meest beleefde Frans boven, maar de frog in the throat waarmee de frontvrouw kampte bleek moeilijk te vertalen of te verhelpen. Ze gaf zelf aan dat haar expressie daardoor mogelijks wat meer uitgesproken was, terwijl ze in het titelnummer van de nieuwste plaat duidelijk moeilijk had om de hoogste noten te halen. Geen problemen in het opzwepende ‘Carol’ dat voor het eerst live werd gebracht, terwijl in ‘No big bang’ drummer Daniel opnieuw haar duivels mocht ontbinden vanachter haar kit. Na het rauwe ‘Control freak’ werd met ‘Jesus’ son’ een stevig punt gezet achter deze relatief korte showcase.

Priests zal waarschijnlijk nog even letterlijk underground blijven, maar ze bewezen voor de honderdtal aanwezigen in de kelder van de Botanique wel dat ze gerust grotere zalen zouden kunnen vullen.

In de Botanique kan je binnenkort nog Drugdealer (23/05), Thomas Azier (26/05) en Methyl Ethel (28/05) aan het werk zien. Een volledig overzicht vind je op de website van de zaal.