Roy Wood$ toont zich een moderne Michael Jackson in Botanique

door Jasper De Spiegeleer

Denzel Spencer alias Roy Wood$ sleepte door zijn pakkend stemgeluid een contract bij OVO Sound, het label van zijn landgenoot Drake, in de wacht. Het verwachte mainstream succes bleef echter uit voor de jonge Canadees. Mede door een gebrek aan aandacht en engagement langs Drizzy’s kant. Hij bouwde ondertussen wel een loyale fanbase uit en werd al meermaals met Michael Jackson vergeleken. Dat kan tellen.

Roy Wood$ stak de boel aan met het zomerzoete ‘Get you good’, een duidelijke favoriet bij de fans. Pompeuze bassen, doortastende drums en krachtige uithalen vermengden zich harmonieus. Tot de muziek plots stopte en Spencer een overweldigend stembereik en een prachtige overdracht van emoties aan de dag legde. Zelden zo’n stemcontrole gehoord: hij fluctueerde soepel tussen zachte hoge tonen en harde, doortastende uithalen. Dat de vergelijking met Michael Jackson terecht is, bewees hij tijdens ‘SKRT’. Hij gleed gladjes over het podium terwijl hij wederom de uiterste hoeken van zijn stem bovenhaalde.

Dope show last night at Orangerie with Roy Wood$ ✊@kamssaint ????

Een bericht gedeeld door Botanique (@botanique_bxl) op

Het tempo werd teruggeschroefd en Wood$ pakte uit met een rustige ballade ondersteund door trillende bassen. Vervolgens vond er een muzikale ommekeer plaats: Spencer koos om wat nummers van zijn laatste album ‘Say less’ te brengen, beginnend met de gelijknamige lead single, dat muzikaal veel minder simplistisch is dan zijn eerder werk. Klassiek r&b-drums en -bassen werden ingeruild voor echoënde synths en doffe, onregelmatige tonen. Hij waagde zich zelfs aan een beetje stilistische autotune.

Genoeg geëxperimenteerd en tijd om terug in de koffer der klassiekers te duiken. ‘Jealousy’, de eerste ‘hit’ van de Canadees, brak het tempo opnieuw af en haalde de klassieke bassen weer boven. Bij OVO Sound zijn ze niet vies van een dancehall plaatje. Met het zorgeloos op een fluitmelodie steunend ‘Gwan big up yourself’ kreeg hij het publiek aan het dansen. Hij sloot de show af met het experimentele ‘Snow white’, dat diezelfde dag nog op streamingdiensten was verschenen. De slimme mix tussen oud en nieuw en snel en traag zorgde ervoor dat het optreden ten allen tijde boeiend bleef. Spencer maakte zijn status als een uitstekende zanger meer dan waar. Hopelijk krijgt Drake zijn prioriteiten snel op orde.