Skullcrusher kiest voor subtiele schedelmassages in de Botanique

door Mattias Goossens

Geen fitnessoefening of death metal in de Botanique op dinsdagavond, wel de verstilde folk van Skullcrusher. Helen Ballentine trapte zachtjes haar Europese tournee af in de kelder van de Brusselse concertzaal om debuutalbum ‘Quiet the room’ voor te stellen. Die albumtitel was meteen haar modus operandi.

Enkel vergezeld door haar gitarist/toetsenist Dan lag de nadruk tijdens de show voornamelijk op de fluwelen stem van de Amerikaanse. Met minimaal gitaargepluk ondersteunde ze haar lange stemuithalen, die afwisselend zuchtend en smachtend klonken. In een benauwde kelderruimte met een laag podium kwamen de aanwezigen zo dicht mogelijk bij haar staan, wat voor de artieste als behoorlijk intens werd ervaren. Toen er halverwege de show iemand kort flauw viel, moesten we terugdenken aan een van de eerste Belgische passages van Big Thief met een soortgelijk scenario.

Ondanks enkele foutjes en het soms moeizaam stemmen van gitaar, wist Skullcrusher het mystieke sfeertje van haar album live overeind te houden. Met ‘Places / Plans’ en ‘Storm in summer’ plukte ze ook enkele knappe nummers uit haar eerste ep’s – onbegrijpelijk dat ze haar eerste uitgebrachte nummer ‘Day of show’ achterwege liet. Want in al zijn mystiek klinkt album ‘Quiet the room’ vrij eenvormig, iets wat doorheen het optreden ook duidelijk werd. En nog onuitgebracht nummer liet alvast weinig evolutie horen.

Skullcrusher koos in de Botanique voor een subtiele schedelmassage. Om ons helemaal te verbrijzelen, zal ze in de toekomst wat potiger en urgenter uit de hoek moeten komen. Een anders opgebouwde setlist en een roadie om gitaren te stemmen kunnen daarbij al wonderen verrichten.

In de Botanique kan je binnenkort Water From Your Eyes (11.02), The Paper Kites (14.02) en Algiers (15.02) aan het werk zien. Een volledig overzicht en tickets vind je op de website van de zaal.