Verslag Balthazar + Champs + Faces On TV in de AB op 20.02: grandioos meeslepend

door Yanni Ratajczyk

De laatste jaren zien we steeds meer Belgische groepen de grenzen oversteken mét succes. Zoekend naar het lichtend voorbeeld van het moment mag je terecht naar Balthazar verwijzen. Deze maand doorkruist het vijftal landen als Duitsland, Polen, Zwitserland, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk. Toch was er tussendoor nog even tijd voor een stop te Brussel. Twee dagen moeiteloos de Ancienne Belgique vullen doet niet iedereen. Waarom dit Balthazar wel lukt lees je hieronder in het verslag van de eerste avond.

Maar liefst twee voorprogramma’s werden opgetrommeld om het publiek op warmen. Eerst mocht het Gentse Faces On TV aantreden. De band die door Jef Neve geselecteerd werd voor Studio Brussels De Nieuwe Lichting verraste niet door extreem bijzondere klanken, maar toonde zich als een onstuimig petekind van oom Balthazar. De songs met een hoekje af en voldoende verrassingselementen konden het niet al te talrijke publiek wel boeien.

Plaatsje twee van de avond was weggelegd voor Champs, afkomstig van het eiland Isle of Wight. Met z’n drieën namen de heren plaats op een miniem stukje podium voor het gordijn. Wat volgde waren enkele momenten van fijne harmonische samenzang die vaak sterk aan Simon and Garfunkel deden denken. Het moet echter wel gezegd worden dat de menigte amper oog had voor dit trio. Discussies in het publiek genoeg, al was de oplettendheid vaak ver te zoeken.

balthazar leipzig

Gelukkig was deze laatste opmerking geen voorbode voor het verdere verloop. Wanneer de orgelintro van de hoofdact weerklonk en iedereens ogen gericht waren op de grote metalen letters “BALTHAZAR” die kalm naar beneden zakten, kon je de spanning in de zaal letterlijk voelen. De eerste noten waren die van ‘Lion’s Mouth’, afkomstig van de rammelige gitaar van Maarten Devoldere. Probleemloos werd er over en weer gegaan tussen de solozang en de samen gezongen harmonieën, kortom: Balthazar was zijn voornaamste trucjes nog niet verleerd. Later werd het publiek verder opgehitst met populaire songs uit het debuutalbum ‘Applause’. ‘The Boatman’ en ‘I’ll Stay Here’ werden aan elkaar genaaid en door de fans dankbaar begroet als oude bekenden die nog eens gedag kwamen zeggen. ‘The Oldest Of Sisters’ konden we dan weer bestempelen als de eerste echte “bom” van de avond waarbij er driftig meegezongen en gedanst werd op de voorste rijen.

Ook het snoepje ‘Leipzig’ dat een paar weken geleden aan ons werd gepresenteerd passeerde gisteren de revue. Het lied bleek ook live recht gehouden door de Oosters klinkende viool van Patricia Vanneste, nog steeds de enige vrouw op het podium, maar oh zo onmisbaar. Er werden tevens twee nieuwe nummers gespeeld tijdens het bezoek aan het thuisland. Ze nestelden zich niet zo snel in onze oorschelpen als voorganger ‘Leipzig’, maar klonken wel degelijk en ergens vertrouwd, wachten op de volgende cd dus.

Naarmate de show vorderde, werd het enkel beter: ‘Joker’s Son’ werd voor het eerst (!) live gespeeld, bij ‘Listen Up’ hoorden we weer die geweldige samenzang die de Kortrijkenaars als geen ander kunnen neerzetten en iedereen bleek tot de dansende waanzin gedreven wanneer de trompetsamples van ‘Fifteen Floors’ door de ruimte schalden. ‘Sinking Ship’ bleek ook gisteren nog steeds gehuld in de uitstekende liveversie met een glansrol voor Devoldere, het is moeilijk om één hoogtepunt te kiezen van deze rijkgevulde avond,  al maakt het dronkemansverhaal van het zinkende schip een grote kans op de eretitel.

Het publiek zorgde er tenslotte voor dat het gezelschap twee keer mocht terugkeren naar de werkplek, een eerste maal konden we vooral genieten van het bloedmooie ‘Any Suggestion’ en het vuurwerk op het einde werd – uiteraard – verzorgd door het met elkaar versmolten ‘Intro en ‘Blood Like Wine’. Het begint stilaan een slogan te worden voor de groep, maar dan wel één die de belevingsroes tijdens concerten van hen perfect uitdrukt: “Raise your glass to the nighttime and the ways
 to choose a mood and have it replaced”. Enfin, een zere keel was het gevolg.

Of we de succesformule van Balthazar nu eindelijk kunnen duiden durven we niet beweren. Is het de combinatie van de kurkdroge bas, de gladde strijkers en de zuivere gezangen? De cocktail van zwaarmoedigheid, tristesse en een kleine scheut euforie? We weten het niet, maar we weten wel dat iedereen gisteren op zijn knieën ging voor één van Belgiës beste livebands. Het was grandioos meeslepend.

Balthazar speelt vandaag nog eens in een uitverkochte AB, via deze link kan je deze avond de livestream van het concert bekijken.

De AB programmeert binnenkort onder meer Cate Le Bon (27.02), Midlake (02.03) en Fanfarlo (08.03). Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.

Website Balthazar