Verslag Rhye + Lefto in de Botanique op 06.03 – overtuigen doe je zo

door Thomas Konings

Het eerste wat opviel wanneer we gisteren de Witloof bar van de Botanique binnenwandelden, waren de stoelen. Dat op zich was al reden genoeg voor een voorbarige vreugdedans. Op weg naar onze muziektempel bedachten we ons nog dat de romantische klanken van Rhye zo wel het best tot hun recht zouden komen.

Na de excellente singles ‘Open’ en ‘The Fall’ waren de verwachtingen voor het debuutalbum ‘Woman’ torenhoog. Die plaat kreeg deze week z’n release en kan onderstaande ook uitermate bekoren. Hoe zo’n buzzband live voor de dag komt, is dan nog altijd maar de vraag.

Voor Rhye aan de bak moest, was het de beurt aan Lefto om het publiek al in de juiste sfeer te brengen. Met zoete (post-)dubstep- en r&b-klanken slaagde de Brusselaar daar zeker en vast in, al is het toch raar om op een stoel naar een dj te luisteren.

Wanneer het dan aan Rhye is, kunnen we onze ogen niet geloven als we een zeskoppige band zien opkomen. Nog minder kunnen we onze oren geloven op het moment dat zanger Mike Milosh na een instrumentale intro zijn mond open doet. Het is dus echt een man met een vrouwenstem, denken we. Wat kan die meneer zingen. Z’n glasheldere en verschrikkelijk hoge stem doet bij de eerste noten werkelijk alle monden open vallen.

Voor de gelegenheid waren de lichten in de Witloof bar zo goed als gedempt, en was het podium voorzien van kaarsjes. Erg toepasselijk, want bij Rhye denk je meteen aan intieme, breekbare liedjes. Toch valt het op dat de band live graag een wat meer funky en jazzy interpretatie van hun nummers speelt. Paradepaardje ‘Open’ verloor daardoor wel wat van zijn sensualiteit, maar dat is het enige bezwaar dat we kunnen geven voor deze aanpak. Wanneer datzelfde ‘Open’ eindigt met een prachtig stukje vioolkunst, zijn we die bedenkingen ook weer snel vergeten.

De groep wil duidelijk meer doen dan enkel de liedjes van op ‘Woman’ naspelen. Songs eindigen vaak met een a capella samenzang van alle zes de muzikanten. ‘Major Minor Love’ mondt uit in een schijnbaar stukje improvisatie, waarin Molisch de kwaliteit van de keyboardspeler prijst. Humor heeft de man wel, want ook de bindteksten zijn steeds geestig.

Hoogtepunten uit de set pikken is moeilijk, want Rhye liet ons geen seconde onberoerd. Het titelnummer ‘Woman’ vinden we het kneusje van de plaat. In de Botanique hoorden we echter een fraaie ballad, waar heel wat dreiging vanuit ging. ‘The Fall’ werd bloedmooi en puur gebracht en ‘Last Dance’ was hoogst genietbaar met zijn funky ritme.

Het was een plezier Rhye aan het werk te zien in zo’n bijzonder geschikte setting. Als de band dan ook nog eens meer doet dan de verwachtingen waarmaken, kan je wel stellen dat het een bijzonder geslaagde avond was. Geloof de hype, voor een keertje.

Setlist:
1. Intro
2. Verse
3. 3 Days
4. Woman
5. Shed Some Blood
6. The Fall
7. Last Dance
8. Major Minor
9. Open
10. It’s Over
————————————
11. Hunger

Botanique programmeert binnenkort onder meer Ewert and the Two Dragons (27.03), Carbon Airways (06.04) en Half Moon Run (17.04). Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.

Website Rhye