Verslag Skepta, Appelsap, 8 augustus 2015

door Daan Leber

De Noisey-stage stond zoals verwacht afgeladen vol voor Skepta. De Britse mc stijgt, na jaren in de underground te opereren, pijlsnel naar bekendheid. Zoals de organisatoren zeiden, was het waarschijnlijk de laatste keer dat je de man op zo’n klein podium aan het werk kon zien.

skepta

De te snijden spanning werd al meteen losgelaten bij opener en grote hit ‘That’s not me’. Spontane moshpits ontstonden en het publiek ging zwaar te keer. Het tempo werd erin gehouden door te putten uit de indrukwekkende back catalogue die Skepta over de jaren heen heeft opgebouwd. Veel werk van de Boy Better Know-crew werd op gejuich onthaald, maar ook recente nummers zoals ‘Nasty’ zorgden ervoor dat de energie die opgebouwd werd niet verloren raakte. Iedereen telde af naar het moment waarop ‘Shutdown’ gespeeld zou worden, maar vooraleer dat gebeurde toonde Skepta zijn kunnen.

Op minder grimey- en meer hiphop-gerichte beats, haalde de man verschroeiend uit. Ook zonder zijn gekende beats, bewees de man over een aardige flow te beschikken. Onder meer zijn samenwerking met New Yorks duo Flatbush Zombies kwam verder aan bod. Dit relatief rustmoment werd echter snel weer afgevoerd. Met bijvoorbeeld een remix van Stormzy (die mee op het podium kwam) en ‘Man don’t care’, live gebracht door JME, werd de opruiende sfeer van het begin weer teruggevonden. Toen de woorden “Man’s never been at Appelsap when it’s shutdown eh” uit de boxen schalden, wist iedereen hoe laat het daarna was. Na enkele reprises kon het afgezakte publiek nog een laatste maal uit zijn dak gaan. De dj liet deze sfeer niet uitdoven in de laatste 5 minuten, door banger na banger te draaien. Onder meer A$AP Rocky, Travi$ Scott en Rich Homie Quan passeerden de revue, tot goedkeuring van de gebleven toeschouwers.

Op Appelsap zag ondergetekende een strakke grime-show, wat geen sinecure is om te geven. Een goed uitgedachte setlist waarin het bekendste werk werd afgewisseld met oudere nummers en platen van bevriende mc’s, had als gevolg dat Skepta het terrein uit zijn hand liet eten. De chaos die vaak gepaard gaat met het genre, werd onder controle gehouden, zonder die te onderdrukken. Het podium was gevuld met mede-artiesten en het publiek verloor zich op agressieve, maar beschaafde wijze in de muziek. Jarenlang weigerde Skepta om compromissen te maken, en nu volgt de cheque. Op zijn eigen wijze toonde hij dat hij klaar is om de hele wereld te veroveren.