Verslag Wallace Vanborn + Future Old People Are Wizards, Handelsbeurs Gent, 23 november 2014: het betere beukwerk

door Mattias Goossens

Het was ondertussen bijna vier maanden geleden dat Wallace Vanborn Boomtown afsloot. Toen lichtten ze al een tipje van de sluier op, nu werd de nieuwe plaat ‘The orb we absorb’ binnen in de Handelsbeurs uitvoerig voorgesteld voor het thuisvolk.

Het was aan een ander krachttrio om de zaal op te warmen. Future Old People Are Wizards (met leden van Drums Are For Parades en Maya’s Moving Castle) heeft net als Wallace Vanborn een vers album uit en komt dat graag delen met de vroege vogels. Die sloegen het gedaver eerst nog angstig gade, maar naarmate de set vorderde, de zaal volliep en frontman Pieter Dierickx (een uit de kluiten gewassen Mr. E ten tijde van ‘Hombre lobo’) het publiek begon op te jagen vielen de stukjes op hun plaats. Een kruisbestuiving tussen Goat en Kyuss? ‘Hippiemetal’, zoals de perstekst het hokje beschrijft? Noem het wat je wil: de korrels woestijnzand die tijdens de vele tempowissels uit de instrumenten werden geschud doen smaken naar meer.

Die appetijt naar het betere beukwerk deed ons Pavlovsgewijs kwijlen wanneer ‘Doggystyle’ door de speakers klonk. Een – toegegeven – op het eerste zicht rare reflex, ware het niet dat de heren van Wallace Vanborn dit als geschikt opkommateriaal bestempelden. Het duurde dan ook niet lang eer Snoop Dogg wegdeemsterde en een weerbarstige gitaar ‘Supply & The Damned’ inzette. Je merkt dat de groep al eventjes aan het toeren is: de set was snediger en gebalanceerder dan tijdens hun openingsshow op Pukkelpop. Dat kan aan het ontiegelijk vroege uur van toen liggen, hoewel het waarschijnlijker is dat de integratie van nieuw materiaal er iets mee te maken heeft.

Wallace Vanborn

Het viel op hoe schijnbaar naadloos de songs in elkaar lijken te passen. Oudere meebrullers zoals ‘Atom juggler’ of ‘Cougars’ vielen niet uit de toon bij het nieuwe, donkerdere materiaal. Zanger Ian Clement merkte na ‘Wizard casts blizzard’ dan ook onterecht op dat “dat nieuwer werk was, en jullie het nog niet kennen”, waarna publiekslieveling ‘Found in LA’ uit de mouwen werd geschud. Akkoord, veel gepogo of gecrowdsurf zagen we niet tijdens de ‘The orb we absorb’-nummers, maar aan de geconcentreerde blikken, meeschuddende hoofden en lp’s die onder de arm werden geklemd, viel het met die muziekvertrouwdheid best wel mee.

Waar het op plaat bij momenten erg cynisch en engagerend wordt, draaide het live toch vooral om het spelen. De groep voelde zich merkbaar goed en bracht uitstekende versies van onder andere ‘Wave goodbye’ en ‘Vampires’. Kregen we ook nog voorgeschoteld: een wel erg enthousiaste lichttechnicus en een cameracrew die deed vermoeden dat partner in imagery Anton Coene een heuse firma aan het opstarten is. Als daar geen nieuwe videoclip van komt weten we het niet meer. In ieder geval: de pletwals toonde dat ze ook fijngevoelige mokerslagen kan uitdelen. Stonerrock? “They’re not stones, they’re minerals.”

Wallace Vanborn treedt binnenkort nog op in Het Depot (16.12, info & tickets), De Kreun (17.12, info & tickets) en Oostende (19.12, info & tickets). Lees ook ons interview met de band.

De Handelsbeurs programmeert binnenkort onder andere Dans Dans (3/12) en Mintzkov (9/12).

Future Old People Are Wizards Facebook

Wallace Vanborn Facebook