Verslag XXYYXX e.a. in de ABClub op 03.05 – staan er ook buiten hun slaapkamer

door Thomas Konings

Het succes van de zogenaamde bedroomproducer XXYYXX is vrij opmerkelijk. Het demonstreert eigenlijk de kracht van het internet. De Amerikaan heeft een grote schare fans opgebouwd, niet door airplay, noch door aandacht van de muziekpers, maar puur door het delen van zijn muziek op het wereldwijde web. Dat zorgt voor een erg jong publiek dat de hype rond de producer via de sociale media en YouTube opgepikt heeft. Het is trouwens niet alleen XXYYXX die zo z’n succes opgebouwd heeft, ook Slow Magic en Giraffage hebben op die manier hun broodje gebakken.

Eerst en vooral willen we ons excuseren dat we het laatste kwartier van de show gemist hebben door de combinatie van een laat beëindigingsuur en de weekendregeling van de treinen. We leken gisteren trouwens niet de enigen die met dat probleem te kampen hadden; toen wij vertrokken, liep de zaal stilletjes aan leeg.

Op Les Nuits mogen ze dan wel pronken met vaak drie of vier namen per zaal, gisteren stonden er wel vijf artiesten in de ABClub geprogrammeerd. Te beginnen bij Dream Koala, een Fransman met dreadlocks. Niet alleen omwille van de man zijn kapsel moesten we meteen aan reggae denken, ook z’n muziek heeft zo’n chille vibe die dat genre ook heeft. Dream Koala’s sound lijkt evenwel eerder geïnspireerd op r&b en deed ons qua sfeer nog het meest denken aan Rhye, al is laatstgenoemde band lang niet zo elektronisch. Muziek die balanceert tussen dansen en dromen dus. We konden wel appreciëren dat de Fransman niet alleen aan z’n knoppen zat te draaien, maar er ook af en toe een gitaar bij pakte of bij momenten zelf zong. Ook wat we te horen kregen, konden we wel smaken. Het liefst van al zouden we naar z’n set luisteren tijdens een ochtendwandeling op een tropisch strand, maar ook in een knusse zaal konden zijn laidback klanken wel bekoren.

Waarom Giraffage zo vroeg al aan de bak moest, begrijpen we toch niet helemaal. Charlie Yin heeft intussen al heel wat bekendheid verworven en kreeg ook al heel wat lovende commentaren. De set die de Amerikaan ons voorschotelde, was veruit de heftigste die we gisteren hoorden. Net als die van de andere vier producers, is ook Giraffages sound een smeltkroes aan stijlen. Toch klonken gisteren vooral z’n voorliefde voor pompende bassen en hip-hopbeats door. Dat zorgde voor een energetisch optreden, dat evenwel nooit aan verfijning inboette. Ideaal voor een feestje dachten we zo, maar de rest van het publiek leek er toch nog niet helemaal warm voor. Yin liet het niet aan z’n hart komen en schakelde met een trapnummer, het opzwepende ‘Money’ en de XXYYXX-collaboratie ‘Even Though’ nog een versnelling hoger, totdat stilaan iedereen voor de bijl ging. Bom van een set.

Van Slow Magic hadden we op voorhand niet zo’n hoge verwachtingen. Z’n muziek is vrij onuitgesproken en laat ons behoorlijk koud. Nu bleek de meneer, met het overigens niet-zo-indrukwekkende zebramasker, een livesensatie te zijn, van het soort waar wel eens een hele buzz rond zou kunnen ontstaan. De anonieme producer had namelijk een grote trom meegebracht, waar hij op klopte dat het een lieve lust was. Dat zorgde voor een heel dynamisch optreden, dat veel weg had van een tribal dansfestijn. Bovendien gebruikte hij de elektronica om telkens weer tot uitzinnige, soms overdreven, climaxen te komen. Telkens wanneer z’n performance ook maar een beetje dreigde te verslappen, verplaatste sjamaan Slow Magic slim z’n trom, om zo de set nieuw leven in te blazen. De man stond tot tweemaal toe in de zaal en besteeg ook de dj booth. Tegen het einde was het verrassingseffect wel uitgewerkt, maar zo onopvallend dat ’s mans muziek op plaat is, zo verfrissend is z’n livevoorkomen.

Drie geslaagde optredens achter de rug, kon het succes niet blijven duren. Na het poppy eightiesgeïnspireerde ‘All’ waarmee Blackbird Blackbird z’n set opende, zakte de smoelentrekkende Mikey Maramag er in onze ogen door. Hoewel we enkele jaren geleden fan waren van de man z’n chillwave, lijkt z’n geluid nu eerder gedateerd en is z’n poging om mee te evolueren met zijn tijd faliekant geflopt. Dat horen we bijvoorbeeld in de tenenkrullende nieuwe single ‘It’s a War’, een pastiche van chillwave, eightiespop en hedendaagse elektronica. Maramag kiest er dan ook nog eens voor om zelf te zingen, een gewaagde keuze als je zang alles behalve loepzuiver is en je stem moeite heeft met de hoge noten. Pas wanneer deze begraven wordt onder een laag ruis, horen we op vocaal vlak enkele opflakkeringen. Nadat we uitgezocht hadden of de nummers zo lang uitgerekt werden of de tijd gewoon zo traag voorbij ging – combinatie van de twee als je het je afvraagt – werd het zo stilaan tijd voor XXYYXX.

En ook hier is het wederom lastig een omschrijving te geven van de producer zijn muziek, omdat zoveel stijlen door mekaar gegooid worden. Toch vinden we dat zijn sound, zeker live, nog het dichtst aansluit bij die van Flying Lotus. We hoorden nu eenmaal veel uit hip-hop voortkomende psychedelische en beklemmende beats, die perfect aangevuld werden met geestesverruimende visuals. Dat de storm van subbassen en verkapte vocalen niet altijd even makkelijk te behappen is, dat kan je na de wervelwind van gisteren wel zeggen. XXYYXX ging er pijlsnel van door, intrigeerde met z’n avontuurlijke experimenten, maar vergat daarbij af en toe echt tot de kern van de zaak te komen, namelijk beklijven. Vroeg in de set werd eerste hoogtepunt ‘Breeze’ er al tegenaan gegooid, dat net als alle andere nummers op heel wat gejoel onthaald werd. Via heel wat tegendraadse, af en toe jazzy, producties vol hip-hop, zwiepte de set naar het opwindende ‘Set It Off’, om met ‘Fields’ helemaal de massa aan het dansen te krijgen.

Hoewel het optreden steeds meer richting een kolkend einde ging, moesten we helaas het feest verlaten. Bedroomproducers staan er ook buiten hun slaapkamer, zoveel is duidelijk.

De AB programmeert binnenkort onder meer Veronica Falls + Dirty Beaches (14.05), Mount Eerie + The Haxan Cloak (16.05) en Deerhunter + His Clancyness (21.05). Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.

XXYYXX en kompanen kun je binnenkort ook live zien in Gent (DOK via Democrazy, 05.05, info & tickets) en Haarlem (Patronaat, 06.05, info & tickets).