Festival Dranouter kiest Natuurpunt als hoofdpartner

door Bart Somers

Terwijl landen als Zweden economie en ecologie vlotjes hand in hand laten gaan, is het in Vlaanderen en Nederland meestal het geld dat het haalt van de natuur. Denk in België maar aan de sterk verminderde subsidies voor zonnepanelen. Gelukkig geven veel rock- en popfestivals wel het goede voorbeeld. Festival Dranouter schenkt dit jaar bijvoorbeeld een hoofdpartnership weg aan Natuurpunt. Natuurpunt loopt mee in de volledige campagne als hoofdsponsor en kan rekenen op heel wat visibiliteit en extra’s. Ook Het Ministerie van Ideeën krijgt zichtbaarheid in de Dranouter-campagne en ondersteunt het ecologische traject van het festival. Beide organisaties krijgen dit partnership aangeboden, en lopen mee in alle communicatie van het festival, en zullen ook zeer zichtbaar aanwezig zijn op het terrein van Festival Dranouter.

Natuurpunt-ticket?
Om het partnerschap te onderstrepen, lanceert het festival een actie waarbij een deel van de prijs voor een speciaal weekendbiljet wordt geschonken aan projecten van Natuurpunt voor de bescherming van de geelgors. Met de actie wil Festival Dranouter bijdragen aan de ontwikkeling van de natuur in de streek van het festival en zo de impact van het evenement op de omgeving verminderen. Het vogeltje is een typische bewoner van het platteland met een erg mooi en kenmerkend gezang. Maar de soort gaat sterk achteruit in Vlaanderen. In de streek van Dranouter komt de vogel nog wel voor.

Per Natuurpunt-weekendbiljet gaat er 5 euro naar de aankoop en het beheer van natuurgebieden in het Heuvelland. Daarbij worden initiatieven genomen om de geelgors te beschermen zoals de aanplant van hagen en houtkanten en het inzaaien van graanakkers als voedsel voor de vogels. Tijdens het festival zal de aanwezigheid van Natuurpunt niet ongemerkt voorbij gaan. De pauzemuziek van het hoofdpodium wordt namelijk door Natuurpunt vervangen door opnames van vrolijk vogelgefluit.

Meer weten? Check www.festivaldranouter.be en www.natuurpunt.be.