GLIMPS 2012 – showcasefestival te Gent op 14 en 15.12 – UMA, Francis International Airport en andere tips

door Bart Somers

Op 14 en 15 december kun je naar GLIMPS, een vorig jaar ontstaan showcasefestival dat op diverse locaties in Gent veelbelovende acts uit alle hoeken van Europa een podium biedt. We kunnen ons inbeelden dat een hoop namen op de affiche je het gevoel geven dat je het in Keulen hoort donderen in plaats van in de Arteveldestad. Daarom hebben wij onze koptelefoons opgezet, aandachtig geluisterd, en presenteren we jullie enkele fijne artiesten die het ontdekken waard lijken te zijn.

VRIJDAG 14 DECEMBER

UMA – 20.00-20.40, Charlatan Café
Duits-Oostenrijks koppel dat in Berlijn woont en experimentele droomrock maakt. Brachten in mei de EP ‘Drop Your Soul’ uit. De release van een full album is gepland voor een niet nader bepaalde datum in 2013. Beste song: ‘Wild At Heart’ (YouTube).

Francis International Airport – 21.10-21.50, Handelsbeurs
Oostenrijks indiepopkwintet dat al twee mooie langspelers op de teller heeft. Nummer twee heette ‘In The Woods’ en de tour die volgde op de release bracht de groep onder meer naar Hypnoiz te Ieper. Beste song: ‘Monsters’ (YouTube).

Pinkunoizu – 22.30-23.10, Charlatan Zaal
Drie mannen en een vrouw uit Denemarken die Krautrock, lo-fi, post-rock, psychedelica, ambient, meezingpop en noize combineren tot fijne muziekjes. Ze beweren beïnvloed te zijn door Pavement en schenken ons in maart hun debuutalbum ‘Free Time!’. Beste song: ‘Time Is Like A Melody’ (YouTube).

Bye Bye Bicycle – 00.10-00.50, Café Video
Hoewel deze groep al zo’n 11 jaar in dezelfde bezetting bestaat, begonnen ze pas rond 2007 echt alles op alles te zetten. Hun debuut verscheen in 2008, hun jongste worp ‘Nature’ is slechts een maand of 2 oud. De band komt uit Zweden, het beste indiepopland ter wereld, en dat hoor je. Beste song: ‘Believe Me/Leave Me’ (YouTube).

ZATERDAG 15 DECEMBER

Mile Me Deaf – 20.10-20.50, Trefpunt
Dit Oostenrijkse noisepopduo bestaat uit 2 leden van andere bands: Wolfgang van Killed By 9v Batteries op gitaar en Florian van Picture Eyes op drums. Live laten ze zich bijstaan door een steeds wisselende verzameling andere muzikanten. In juni brachten ze hun debuutalbum ‘Eat Skull’ uit. Beste song: ‘Wild At Heart’ (YouTube).

Slaraffenland – 21.10-21.50, Zaal Miry/Conservatorium
Deze Denen staan al enkele jaren op de rand van de doorbraak met hun experimentele post-rock die met evenveel plezier gebruik maakt van een laag noise als van authentiek houten slagwerk. Zijn ook vrienden van Efterklang, met wie ze ooit als Slaraffenklang mooie dingen deden. Beste song: ‘Paranoid Android’ (YouTube). Wel niet zelf geschreven, inderdaad.

Thee Attacks – 21.50-22.30, Charlatan, Zaal
We blijven in Denemarken voor de garagerock van Thee Attacks, die niet zelden doet denken aan de collega’s van The Black Keys. In september waren we niet helemaal positief over hun nieuwe album ‘Dirty Sheets’. Live moet de band een zaal in vuur en vlam kunnen zetten. Beste song: ‘So Cold’ (YouTube).

Camera – 23.20-00.00, Handelsbeurs
De groep met de slechtste naam van heel GLIMPS? Mogelijk wel, probeer maar es een band te Googlen die Camera heet. De Duitsers brachten in augustus hun eerste album ‘Radiate!’ uit, dat vol psychedelische repetitieve songs staat en de Duitse Krautrock alle eer aan doet. Beste song: ‘Ausland’ (YouTube).

Meer weten over GLIMPS of al onmiddellijk je ticket bestellen? Surf snel naar www.glimpsgent.be.

Uiteraard zijn dit bijlange niet de enige namen die we als aanrader kunnen bestempelen. Onze bedoeling was een haalbaar parcours uit te stippelen omdat de zalen in Gent nu eenmaal niet even dicht bij elkaar liggen als de tenten op een festivalterrein. Bezoek dus zeker de GLIMPS-website voor het volledige uurschema per dag en per podium. De uiteindelijke timings kunnen uiteraard nog afwijken van degene waarop we ons baseerden voor onderstaand artikel.

Er zitten weinig of geen Belgische en Nederlandse acts in ons parcours omdat je deze gemakkelijker heel het jaar door aan het werk kunt zien. Iedereen die ons kent weet dat we de Benelux-scene wel degelijk een warm hart toedragen.