Ontdek de buitengewone klanktapijten van Kablam op Subbacultcha-festival Different Class

door Thomas Konings

Vandaag voegt Subbacultcha! drie namen toe aan de line-up van Different Class. Met Sheniqua World Tour wordt een act bevestigd die je minstens één keer live gezien moet hebben, terwijl dj’s van Hea4rtbroken de coolste feestjes uit Brussel voorstellen in Gent.

Opvallendste naam bij deze lading is ongetwijfeld Kablam, het alter ego van de Zweedse Kajsa Blom. Ze is naast Lotic en M.E.S.H. een van de gezichten van het Berlijnse feestje slash label Janus en heeft in de vorm van ‘Furiosa’ juist een eerste ep uitgebracht. Net als haar Janus-peers kiest Blom op haar debuut niet voor de verwachte clubsound, maar gaat ze op zoek naar een eigen geluid dat meer focust op indrukwekkende, onrustige soundscapes.

Als tiener speelde de Zweedse in anti-kapitalistische en feministische punkbandjes, nu kanaliseert ze als Kablam haar politieke frustraties in subversieve electronica. Het mag dan ook niet verbazen dat ‘Furiosa’ een donkere en vaak boze mood heeft. In ‘Crisis’ wordt een agressief sfeertje geëvoceerd door desoriënterend geklik, gemuteerd geschreeuw, hardstyle-geïnspireerde beats en brutale drums, terwijl de percussie van ‘Choking’ zo direct is dat het tegelijk beangstigend en emanciperend wordt.

Da’s echter niets dat we niet eerder gehoord hebben en het verschil maakt de producer dan ook met indrukwekkend sound design. Afsluiter ‘Intensia’ toont misschien wel het best haar radicaal vernieuwende aanpak: eerst creëert ze met allerlei vervormde vocal samples het geluid van een digitaal en spiritueel koor, terwijl militaristische drums en botsend metaal een onveilig gevoel geven. Daarna gebruikt ze een ASMR-techniek (je merkt die doorheen de hele ep in korrelige elementen) om het geluid van gigantisch vallende takken extra kracht bij te zetten. Zo is het niet alleen verbazingwekkend hoe Blom de natuur op zo’n grootste manier weet na te bootsen, maar doet ze het ook nog intens aanvoelen met beklijvend geknetter. Al die elementen samen maken ‘Furiosa’ zo sketchy: maatschappelijke onrust mag dan niet heel tastbaar aanwezig zijn, het gevoel ervan is zeker aanwezig.

Op Different Class speelt Kablam live, check hieronder ‘Furiosa’.