Deezer 1 jaar gratis te proberen voor alle Belgen

door Bart Somers

De toonaangevende muziekabonnementendienst Deezer kondigde eind 2012 een door reclame gefinancierde muziekdienst aan. Deze aankondiging maakt deel uit van de wereldwijde lancering van Deezer in meer dan 150 landen. Het bedrijf kondigt tevens de oprichting aan van Deezer4Artists (D4A), een uniek nieuw platform dat de relatie tussen artiesten en muziekliefhebbers overal ter wereld opnieuw zal definiëren.

De aankondiging is de volgende stap in Deezers streven om muziek vrij te maken en opnieuw naar waarde te schatten, zodat de magische relatie tussen artiesten en fans wordt hersteld. Deezers visie op muziek werd in oktober toegelicht in de Londense Abbey Road Studios, samen met het nieuws van zijn investering van 130 miljoen USD.

Axel Dauchez, CEO van Deezer: “Voor het eerst zijn alle belemmeringen om muziek te ontdekken en er een breed publiek mee te bereiken volledig uit de weg geruimd. Dit is een heel belangrijk moment, zowel voor muziekliefhebbers als voor artiesten. We zullen fans overal ter wereld de mogelijkheid bieden om het creatieve universum van de muzikant te betreden, nieuwe, boeiende content te ontdekken en optimaal te genieten van muziek. Tegelijkertijd ondersteunen we dankzij fantastische tools de behoefte van artiesten om in contact te treden met hun fans en beter te begrijpen waarom ze verliefd worden op een nummer. Vandaag kunnen dergelijke tools voor een artiest van levensbelang zijn.”

Johan Van Roy, Directeur Marketing Benelux: “Met deze gevoelige uitbreiding van de proefperiode willen we een nog groter publiek laten genieten van ons aanbod: 20 miljoen songs, exclusieve pre-streams, livestreams, gecureerde radio’s en de aanbevelingen van onze redactie in 12 verschillende genres. We willen artiesten ook nieuwe inzichten verschaffen via D4A. Fans zijn ‘the new currency’ en een nieuwe directe lijn naar hen laat de artiest toe om met zijn fans een lange termijn relatie uit te bouwen.”

Na preleases van tal van albums, partnerships met heel wat festivals en artiesten en de allereerste lokale livestream, biedt Deezer alle Belgen een jaar lang ongelimiteerd de mogelijkheid om Deezer gratis uit te proberen.

Over de lancering van het freemium-model zegt Dauchez het volgende: “We bieden opmerkelijke lokale artiesten van overal ter wereld, zoals Selah Sue, Ozark Henry & Das Pop, een zeer groot nieuw publiek en krachtige nieuwe middelen om een emotionele band te creëren met hun fans. Muziek zal nooit meer hetzelfde zijn – de volgende wereldhit kan net zo goed uit Afrika of Latijns-Amerika komen.”

De nieuwe, door reclame gefinancierde dienst wordt vandaag in meer dan 150 landen gelanceerd. Hierdoor krijgt Deezer een potentieel bereik van 600 miljoen gebruikers. Vandaag beleeft Deezer ook een nieuwe mijlpaal in zijn geschiedenis door dat de dienst nu wereldwijd 3 miljoen betalende abonnees kent die gemiddeld 60 uur per maand naar muziek luisteren.

Om te beginnen biedt Deezer muziekliefhebbers in België levenslang twee uur per maand gratis luisterplezier aan op pc’s en laptops. Door bovendien ook een gratis proefversie voor dertig dagen van de Premium+ service aan te bieden bij activering op mobiele toestellen bevorderen we het ontdekken van muziek op mobiele telefoons en tablet-pc’s. Verder biedt Deezer de Belgische gebruikers een jaar lang gratis onbeperkt muziek.

“Deezer kan bogen op een trackrecord van rentabiliteit en degelijkheid. Nu beginnen we aan de volgende fase in onze reis naar bekendheid bij gezinnen overal ter wereld. Onze gratis dienst is een noodzakelijke trigger om globale verandering te stimuleren door wereldwijd muziekabonnementen aan te bieden aan een massapubliek. Het is onze bedoeling dat muziekliefhebbers onze diensten uitproberen en dat luisteraars van gratis diensten mettertijd overstappen naar een betaalabonnement. Als mensen eenmaal echt hebben ervaren hoe Deezer werkt, gaan ze niet terug,” aldus Dauchez.

D4A: een holistisch programma om de relatie tussen artiest en fan opnieuw uit te vinden

D4A bestaat uit zeven kernelementen, die muzikanten en hun label de tools geven om hun fans echt te begrijpen en hun de mogelijkheid bieden een eigen creatieve ruimte op Deezer te beheren. Tegelijkertijd kunnen fans artiesten zoeken en volgen, en genieten van exclusieve content.

Deezer Analytics: Artiesten en hun labels krijgen realtimetoegang tot streaminggegevens, zodat de reis van hun muziek wereldwijd kan worden gevolgd. Er is ook nuttige informatie over het publiek beschikbaar. Op die manier krijgen artiesten en labels een rijk demografisch overzicht, zodat ze precies weten wie er luistert en ze de nieuwste ontwikkelingen kunnen volgen. Bovendien is een beperkte versie ook beschikbaar voor de Deezer-gebruikers, zodat mensen overal ter wereld kunnen zien welke nummers en artiesten populair zijn. Zo’n beetje de muzikale versie van de ‘trending topics’ van Twitter die hun de mogelijkheid biedt nieuwe artiesten te volgen.

Gecertificeerde Deezer-accounts: Iedere artiest krijgt een officiële account, die niet alleen toegankelijk is via Deezer, maar ook via een widget op om het even welke (mobiele) website die de artiest kiest. De fans kunnen hen volgen en met hen in contact staan, hun afspeellijsten bekijken, op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en concerten, en zien naar welke muziek ze meestal luisteren. Deezer-pagina’s: De artiestenpagina’s krijgen een opknapbeurt en worden in een nieuw jasje gestopt. Iedere artiest kan zijn pagina individualiseren, van de look en uitstraling tot de weergegeven informatie. Artiesten kunnen ook newsfeeds en updates van hun socialemediaprofiel op hun pagina plaatsen.

Deezer Uploader: Artiesten kunnen heel wat verschillende types exclusieve audiocontent rechtstreeks online plaatsen. Deezer biedt een unieke ruimte voor vragen en antwoorden, interviews, albumcommentaar en samples van artiesten. Dit brengt hen dichter bij de fans en geeft hun de mogelijkheid nog waardevollere content met de fans te delen. In tegenstelling tot andere cloudoplossingen wordt het gebruik van deze content vergoed, net als andere officiële content.

Open Deezer: Deezer heeft een open programma gecreëerd voor de ontwikkeling van applicaties. Aan de basis hiervan staat een erg toegewijde werkgroep, die artiesten helpt te innoveren en software creëert om op nieuwe manieren een nieuw publiek te bereiken. Dankzij de knowhow van het Open API-team van Deezer kunnen artiesten en labels de fanbeleving onbeperkt modelleren via fantastische nieuwe applicaties.

En er is nog meer …

Deezer-affiliatie: Begin 2013 lanceert Deezer een volledig affiliatiesysteem, waardoor artiesten of commerciële partners beloond worden voor iedere nieuwe abonnee die ze aanbrengen.

Deezer-artiestenpakketten: Begin 2013 heeft Deezer nog meer in petto. De redactieteams selecteren en steunen lokale artiesten, die een bijzonder promotiepakket aangeboden krijgen. Dit pakket is specifiek ontworpen om hen te ondersteunen in verschillende fasen van hun carrière. Hierdoor worden de gekozen artiesten geweldig ondersteund en krijgen ze een zeer goede zichtbaarheid in hun land. Bovendien wordt de bekwaamheid van de redactieteams bevestigd om muzikanten met hun knowhow en passie in de kijker te zetten en aan te bevelen.

“De langetermijnwaarde van muziek vereist de kwalitatieve vernieuwing van de relatie tussen artiesten en hun fans. We zijn erg verheugd dat we gebruikmaken van de technologische innovatie om die band tussen hen te versterken”, voegt Dauchez eraan toe.

Meer weten? Check www.deezer.com