Open Monumentendagen Brussel: 10 vergeten classics en verborgen parels

door Matthias Desmet

Als thuisbasis van ‘Suck it and see’-café Bonnefooi en place to be voor ettelijke concerten, draagt Indiestyle Brussel een warm hart toe. Naast decibels heeft onze hoofdstad echter nog veel meer te bieden. Het openmonumentenweekend van 21 en 22 september is de ideale gelegenheid om klassieke hotspots en verborgen hoekjes te (her)ontdekken. Uit het bourgondische programma selecteerden we tien tips voor evenveel categorieën Indiestyle-lezers.

 

Voor wie zich afvraagt waarom hij op 25 mei in een hokje bolletjes stond te kleuren: Het Paleis der Natie.

De pluchen stoeltjes van het parlement zijn gegeerd, maar volgend weekend kan elke gewone sterveling zich neervlijen op het zitje van de De Wevers en Di Rupo’s van deze wereld. Ook wie de rijke interieurs waar Linda De Win wekelijks doorheen holt eens van naderbij wil bekijken, is hier aan het juiste adres.

Voor wie wroeging heeft en de gestolen werken eindelijk wil terugbrengen: Museum David en Alice Van Buuren.

Het waren zware tijden voor het Museum Van Buuren: nadat enkele schilderijen uit het museum moesten worden verkocht, besloten enkele snodaards om in te breken en enkele werken te stelen. Niet getreurd: De kunstcollectie die dit art-deco-huis herbergt, blaast de toeschouwer nog steeds van zijn sokken, met onder meer een “Val van Icarus” die ooit aan Bruegel werd toegeschreven.

Voor wie eens ondergronds wil gaan: Crypte van het Martelaarsplein

Als je wil weten wat er zoal onder het Martelaarsplein verstopt zit, kun je dit weekend je kans wagen: de crypte waar “martelaars” van de Belgische onafhankelijkheid liggen begraven wordt dan open gesteld. Bovendien zal op het plein de revolutie worden geëvoceerd.

Voor wie maar niet genoeg krijgt van WO I-herdenkingen: Wandeling ‘Gabrielle Petit en het verzet’ (in het Frans)

‘Allo Allo’-toestanden kunnen soms bittere ernst zijn: als spionne leidde Gabrielle Petit onder meer een inlichtingendienst en verspreidde ze clandestien drukwerk. Daar kon den Duits niet mee lachen. In 1916 werd ze gefusilleerd. Een wandeling die vertrekt aan haar standbeeld, dompelt de bezoeker onder in het spannende verhaal van deze verzetsheldin.

Voor Art-Nouveaulovers: Het Ciamberlanihuis

Architect Paul Hankar ontwierp voor de Italiaanse schilder Albert Ciamberlani een weelderig art-nouveau-huis. Alleen al de voorgevel met een sgrafitto van Albert Crespin is built to impress.

Voor de excentriekere tooghanger: Het Goudblommeke in papier

Dit bruine café ontving goed volk als René Magritte, E. L. T. Mesens, Louis Paul Boon en Hugo Claus. De muren kreunen onder de memorabilia uit de artistieke hoogtijdagen van Brussel. Ook buiten de openmonumentendagen walmt de geschiedenis de tooggasten hier tegemoet.

Voor wie het zweet van politici wil ruiken: Hertoginnedal

Het kasteel van Hertoginnedal werd legendarisch door de aanslepende regeringsonderhandelingen van de laatste jaren. Dit kasteeltje is echter vooral een juweeltje van de neorenaissancestijl en zijn park een oase van rust.

Voor Horta-groupies: BOZAR

BOZAR biedt plaats aan ettelijke concerten, expo’s, theatervoorstellingen, … maar volgend weekend wordt de indrukwekkende architectuur van Victor Horta in the picture geplaatst. In dit late werk combineert de grootmeester moderne materialen (beton) met zijn liefde voor klassieke architectuur.

Voor fanatieke Horta-groupies: Horta-Lambeaux-paviljoen

De verborgen parel van het Jubelpark opent na een jaar restauratiewerken voor het eerst weer zijn deuren. De jonge Horta bouwde een classicistisch paviljoen om het verpletterende beeldhouwwerk ‘De menselijke driften’ van Jef Lambeaux te herbergen. De Brabo-beeldhouwer choqueerde de negentiende-eeuwse burgerij met een muur van naakt, zijn visie op de obscene en destructieve kanten van de menselijke natuur. Het paviljoen werd daarom dichtgemetseld en sindsdien zagen enkel de happy few Jefs meesterstuk.

Voor maniakaal fanatieke Horta-groupies: Charliermuseum

Dit sympathieke museumpje, gelegen in de buurt van mastodonten als BOZAR en KMSKB, voert de toeschouwer terug naar de museale sferen van de Belle Époque. Kunstverzamelaar Henri Van Cutsem stouwde twee aanpalende herenhuizen vol met zijn kunstcollectie. Het geheel bleek nog te klein, dus bouwde Horta er nog een met licht overgoten galerie bij.

Het volledige smörgåsbord aan activiteiten en openstellingen vind je hier