Carice Van Houten – See You On The Ice: een veelzijdig theater

Carice Van Houten lijkt wel één van die vrouwen die van alle markten thuis is. Met ‘See You On The Ice’ presenteert de actrice nu dan ook haar debuutalbum. Geproduceerd door B.J. Meijers en met bijdragen van onder andere Antony Hegarty, Ken Stringfellow en Marc Ribot, geeft Carice haar ziel op deze plaat helemaal bloot. Begeeft dit Nederlandse manusje-van-alles zich hiermee op glad ijs?

Vanaf de eerste noten van opener ‘Siren or the Sea’ neemt Van Houten ons mee in een muzikaal theaterstuk waarin elke toon agonie en benauwdheid maar ook frivoliteit en kracht uitademt. Zwaarmoedig, onheilspellend of romantisch, Carice Van Houten haar stem komt het best tot zijn recht in de dromerige nummers. Hiervan geldt ‘The Particle of Light’, een duet met Antony Hegarty waarin de stemmen als twee puzzelstukjes lijken te passen, als hoogtepunt. In andere songs compenseert Carice’ weemoedige en zeemzoete stem dan weer de ietwat banale teksten (“When you opened the door, my heart fell right on the Floor”), die het album hier en daar nogal musicalachtig doen aanvoelen .

De gevarieerdheid in stijl, die meteen opvalt, is zowel de grootste troef als de zwakte van dit album. Elk nummer creëert zijn eigen universum, en nodigt de luisteraar uit om de gevoelswereld van Van Houten mee binnen te stappen. Dit gaat van filosofische twijfels in ‘End of the World’ over ondeugende fantasieën in ‘YOU.ME.BED.NOW’ tot meisjesachtige jaloezie in het poppy ‘Emily’; en dit telkens in een passend kleedje uit een breed gamma aan genres, zoals folk, trip-hop en jazz. Hoewel Carice hiermee bewijst dat ze een hele waaier aan stijlen en stromingen aankan, mist het album soms een overkoepelend geluid.

Hoe dan ook schotelt Carice Van Houten ons met dit eigenzinnige debuut een uiterst persoonlijke en eerlijke creatie voor, waarin haar eigen veelzijdigheid weerspiegeld wordt. Wat ons betreft de perfecte muziek om de wisselvallige herfst mee door te komen.

Carice Van Houten website

Album verdeeld door EMI