Geen half werk op The Go! Teams ‘Semicircle’

door Annelore Peeters

Er zijn zo van die bands waarop je maar moeilijk een label kunt plakken en The Go! Team is er één van. Na de heerlijke indiedeuntjes van ‘The scene between’ uit 2015 is er nu ‘Semicircle’, dat wederom uit een knotsgekke combinatie van stijlen bestaat. De band rond Ian Parton koos er dit keer voor om met het Detroit Youth Choir samen te werken, wat een heel bijzondere combinatie blijkt te zijn.

Op ‘Semicircle’ wordt het gebruikelijke enthousiasme van Team Parton aangevuld met de levendigheid van een live fanfare. Dat hoor je aan nummers als ‘Semicircle song’, ‘Chicos radical decade’ en ‘Getting back up’, die een gevoel van jeugdigheid en geborgenheid met zich meedragen. De warme blazers komen zo levensecht naar voor, dat je als luisteraar het gevoel krijgt dat je naar een live concert van het jeugdorkest zit te luisteren.

Dat is heel anders in songs als opener ‘Mayday’, ‘All the way live’ en ‘She got guns’, die dankzij funky ritmes, opzwepende vocals en zweverige synths een iets uitgesprokener The Go! Team-karakter hebben. De aanstekelijkheid van voorgenoemde nummers steekt dan weer sterk af tegen pakweg ‘Chain link fence’ en ‘The answer’s no now whats the question’, waarvan het onduidelijk is hoe ze in ’s hemelsnaam op een plaat als ‘Semicircle’ zijn beland. Door een overvloed aan herhaling is de eerste ronduit slaapverwekkend. De laatste heeft dan weer zo veel weg van een plat gemixte popsong, dat we die eerder op een album van Taylor Swift zouden verwachten.

Het idee achter ‘Semicircle’ is vernieuwend en geslaagd. De samenwerking met het Detroit Youth Choir geeft het album een unieke dimensie die levensecht overkomt. De plaat is een mengeling van songs waarop je moeilijk kunt blijven stilzitten en nummers waarbij je heerlijk kunt wegdromen, zoals ‘Plans are like a dream u organise’ en ‘Tangerine / Satsuma / Clementine’. Bedankt The Go! Team, we kijken alvast uit naar jullie volgende experiment.