Japandroids – Celebration Rock: gitaarrock met vuurwerk

door Tiffany Devos

‘Celebration Rock’? De Canadezen van Japandroids gaan voor inception door het idee van feest al voor beluistering in je hoofd te planten. En als dat al niet genoeg is, durven ze de feestvergelijking nog verder uitlokken door het album te openen en sluiten met het gespetter van veelkleurige vuurpijlen. Japandroids is gewoon gitaarrock, maar wel met vuurwerk, letterlijk en figuurlijk.

“Hebben deze jongens misschien iets te vieren?”, zou je beginnen denken. Wel ja, de doorbraak met het album ‘Post-Nothing’ in 2009 is reden genoeg. En het plezier om weer op de baan te mogen gaan, zal er ook wel voor iets tussen zitten, want naar eigen zeggen doet het duo dat een heel stuk liever dan in de studio hun broek te verslijten. Vandaar die live-reputatie, zeker? Zich geven op het podium schijnt voor deze twee heren geen probleem te zijn. Met als gevolg dat de sterke podiumenergie zich vertaalt in de muziek op plaat. Japandroids staat voor vrolijke garagepunkrock die in alle euforie kan meegebruld worden, onvermijdelijk daarbij zijn de whooohooohooo’s en oh yeahs ondersteund door onvermoeibare drums en strakke riffs. Typisch voor deze band is ook de vocalizer. Omdat geen van beide leden echt kan zingen gebruiken ze deze, en eerlijk gezegd misstaat het de muziek niet.

De jongens zijn nog rauw en oversneden, klinken agressief en zijn rijk voorzien van distortion. ‘Celebration Rock’ knalt van het ene in het andere nummer, steeds sneller en sneller. En meer moet dat soms niet zijn voor de fans van heerlijke gitaarrock of voor wie wel eens houdt van een ritje op de rollercoaster. Bijster veel inhoud heeft het plaatje niet, maar na een pak luisterbeurten vinden wij nog steeds geen enkel slecht nummer.

Japandroids live zien kan binnenkort op volgende datums en plaatsen:
14.09 Brussel, La Chocolaterie (via VK) – info & tickets
15.09 Leffinge, Leffingeleuren – info & tickets