Joseph Arthur – The Ballad of Boogie Christ: Ongefilterd geheel

door Yanni Ratajczyk

Je tiende studioalbum uitbrengen, het is niet iets waar iedere artiest of band toe komt. Joseph Arthur, een singer-songwriter en designer uit Ohio, doet dit met ‘The Ballad of Boogie Christ’, een tweedelige plaat die religieuze sporen achterlaat.

Maar wie is Boogie Christ dan? In de titelsong wordt er verteld over een iets lossere variant van de Jezus die we kennen. Het blijkt een fijne kerel te zijn die graag pizza eet, regelmatig zijn lusten vervult en van metal houdt. Het nummer wordt nog aangevuld met blazers en achtergrondzangeressen en heeft op die manier een warme volle sound. ‘I Used To Know How To Walk On Water’ is naast een ietwat flauwe verwijzing best fijn om te beluisteren. Rustige gitaar en piano zorgen voor een fijne begeleiding, al blijft het geheel niet echt hangen.  ‘It’s OK To Be Young/Gone’ daarentegen beschikt  over een melodie die zich meer in het oor nestelt en zien wij nog als één van de weinige liedjes van de plaat uitgroeien tot een hitje. Naar het einde van de eerste cd toe lijkt de inspiratie echter wat af te zwakken en horen we wel wat ideeën met potentieel, maar meer ook niet. Het lijkt of we het allemaal al eens hebben gehoord bij Arthur of iemand anders.

Wanneer we het tweede schijfje opzetten horen we eerst wat nummers die meer pit en een heviger karakter hebben. ‘Maybe Yes’ swingt stevig en ook hier is de kracht van de song te danken aan de elektrische gitaar, die richting rockabilly gaat. ‘I Am The Witness’ is ook interessant vanwege de stemvervorming, dit zou moeiteloos in het oeuvre van EELS passen. Net zoals bij het eerste deel van ‘The Ballad of Boogie Christ’ gaat het eerder bergaf na een paar liedjes. Wanneer je het opstaan hebt is het allemaal wel aangenaam voor op de achtergrond, maar er blijkt telkens iets te missen om het speciaal te maken. ‘Holding The Void’ komt niet echt over en in ‘We Began To Dance Again’ horen we achtergrondzangen die ons al vanaf het begin van de plaat achtervolgen.

‘The Ballad of Boogie Christ’ klinkt een beetje als een ongefilterd geheel. We krijgen een dubbele cd onder de neus geschoven die ingevuld lijkt te zijn, gewoon omdat er plaats was. Voor ons had er best nog een selectie van de 24 gepresenteerde nummers mogen plaatsvinden. Nu komen enkele goede songs minder goed uit de verf, wat jammer is.

Joseph Arthur treedt op 06.10 op in Paradiso te Amsterdam (info en tickets), op 08.10 staat hij in de AB te Brussel (info en tickets).

Joseph Arthur website

Verdeeld door Rough Trade