Nao zet met ‘For all we know’ de puntjes op de i van de poppy r&b

door Rana Cools

We kunnen ons een van onze eerste kennismakingen met de Britse Nao nog goed herinneren. Het nummer was ‘So good’, het jaar was 2014.  Op die samenwerking met A.K. Paul bleef Nao zelf eerder op de achtergrond. Toen ging het voor de pers natuurlijk nog steeds om een eerste solotrack van het broertje van de alom geprezen Jai Paul. Inmiddels weten we dat we van Nao zelf ook niets anders kunnen verwachten dan steengoede r&b. Dat bewees ze al met haar eerste ep’s, en bevestigt ze met ‘For all we know’.

‘For all we know’ telt 18 nummers, waarvan we er een aantal reeds kenden. ‘Bad blood’ komt bijvoorbeeld uit haar doorbraak-ep ‘February 15’, en is r&b geïnspireerd op iconen als Aaliyah, maar dan hedendaags geïnterpreteerd en met een goede portie soul erbij. Dat de zangeres speelt met verschillende muzikale invloeden wordt al snel duidelijk: geschoold als jazzzangeres, maar niet bang van hier en daar wat meer poppy of elektronisch geluid. ‘Girlfriend’, uitgegeven als aankondiging van ‘For all we know’, belicht de meer elektronische kant van dat verhaal. Het liedje zit boordevol climaxen en verrassingen en speelt Nao haar geheime wapen (dat intussen niet meer zo geheim is) ten volle uit: haar ijle stem.

Op ‘Trophy’, nog zo’n iets elektronischer werkje (hallo nostalgische gevoelens naar de jaren 90!), komt A.K. Paul dan weer terug, samen met de déjà vu-achtige gevoelens naar ‘Jasmine’ en ‘BTSTU’ van Jai Paul. Dat Nao nog steeds invloeden toelaat van mensen die aan de basis liggen van haar recente succes zal ervoor zorgen dat ze blijft groeien als artiest, en dat is een van haar grootste sterktes. Toch is ‘For all we know’ geen album vol goede liedjes. ‘Blue wine’, klinkt als een nieuwe versie van Frozen’s ‘Let it go’, en dat is niets om trots op te zijn. Gelukkig zijn missers als deze sterk in de minderheid en staan er ook huzarenstukjes als ‘DYWM’ of het funky ‘We don’t give a’ op.

Dat de termen ‘r&b’, ‘pop’ en ‘soul’ tegenwoordig vaak uit de kast worden gehaald, is een understatement. In die grote vijver vol muziek heb je al snel de kans om naar buiten te komen met een nummer dat klinkt als alle anderen, maar gelukkig is Nao niet in die val getrapt. De artieste heeft met ‘For all we know’ de puntjes op de i gezet, en toont dat ze meer waard is dan een nominatie voor de BBC Sound of Music van 2016. Van deze vrouw hoor je nog.