Pauwel De Meyer – Hideaway: neem die koptelefoon, kruip in je bed en droom weg

Uiterst breekbare melodieën, een adembenemende fluisterstem en puurheid in zijn beste gedaante: singer-songwriter Pauwel De Meyer wordt met zijn tweede full album ‘Hideaway’ wel eens vergeleken met Bon Iver en Elliott Smith. Muziek om sigaren bij te roken. Hartverwarmend en bijzonder welgekomen op een bloeiende lentedag. ‘Hideaway’ is opstaan en verward uit die obscure, winterachtige grot kruipen.

Met een stevige livereputatie als support van The Bony King Of Nowhere, Scott Matthew en een korte internationale tournee met Devendra Banhart is 23-jarige Pauwel aan het groeien. Net als Elke De Mey van Love Like Birds begon het voor hem in de slaapkamer, waar ook de volwaardige 8 nummers van dit album werden opgenomen.

Een illuster voorbeeld van het uit de wintergrot kruipen en meteen felle zonnestralen op je bakkes krijgen is ‘Two Feet On The Ground’. De heerlijke intro pakt je op, draait je om en zet je terug op de grond, analoog met de songtekst die natuurlijk over liefde gaat. Bekoorlijke backings door Eva Afschrift veroorzaken een averechts effect. De luisteraar wordt meegenomen in een ingetogen zweem waarbij de twee voeten elders te vinden zijn dan op de begane wereld.

Heerlijke mondharmonicatonen zijn te vinden in ‘Woods’. Het proberen waard op dit nummer is door het historisch stadscentrum van Gent te fietsen met je ogen gesloten. Geen angst, Pauwel De Meyer laat je niet tegen een tram knallen.

Pijnlijke herkenbaarheid treffen alle gebroken harten in dit universum aan bij ‘Hideaway’. Opnieuw is er die combinatie van Eva’s stem en een begeleiding van intiem akoestisch gitaargeluid. Een vlucht uit de werkelijkheid met nakende confrontatie als gevolg. ‘A Wooden House Where I Could Stay’ verwijst naar de cover van het album, getekend door Sven Beirnaert.

Na het album eenmaal doorgenomen te hebben zou eentonigheid een kleine opmerking kunnen zijn. Ons advies: beluister de plaat nog eens. Neem tijd voor elk nummer, ze verdienen de nodige aandacht. Gebruik ‘Hideaway’ niet als begeleiding bij het wassen van je vieze sokken maar pak die koptelefoon, kruip in je bed en droom weg.

Pauwel De Meyer kan je op 13 april aan het werk zien in de Arenbergschouwburg in Antwerpen. (Info en tickets).

Pauwel De Meyer Facebook

Verdeeld door Rough Trade