Radicaal programmeren en diversiteit alom: Ancienne Belgique zet de krijtlijnen uit voor een boeiend nieuw concertseizoen

door Gilles Dierickx

Dat onze Ancienne Belgique al jaren meespeelt in de eerste klasse van internationale muziekzalen, hoeft zelfs geen betoog bij wie er slechts één voet binnen zette. Steeds innoverend en inspirerend, zowel wat programmatie, productie én maatschappelijk engagement betreft – we mogen ons daarmee niet minder dan in de handjes wrijven. Vanochtend hield de Brusselse muziekclub een conferentie over de verdere stappen die ze komend concertseizoen in dat verband wil zetten; Frederik en Gilles luisterden geboeid en onthielden in vijf punten dat de organisatie verre van klaar is met vernieuwen, en zowat elke resterende oogklep los op de brandstapel heeft geworpen.

Huis 23 wordt AB Salon

‘Huis 23’, de multifunctionele ruimte boven AB café, werd tijdens de persconferentie officieel herdoopt tot ‘AB Salon’. Naast een andere naam en bescheiden herinrichting, zal ook de invulling van de zaal grondig veranderen; met ‘reflectie’ als voornaamste kernwoord zal ze plaats bieden voor ‘singer-songwriters tot hedendaags klassiek tot experiment en elektronica’. Eveneens zullen er artist talks, lezingen, screening van (muziek)documentaires, boekvoorstellingen, workshops en meer plaatsvinden. Een ander veelgebruikt woord was ‘laagdrempelig’. Door de evenementen zo goed als allemaal gratis te maken, hoopt de AB voor iedereen toegankelijk te zijn en zo een breed publiek te bereiken. AB Salon zal op 21 september ingewijd worden met een tiendaagse. Het programma is hier te vinden. (Frederik)

The New Wave of Belgian Jazz

“Rock-’n-roll is saai geworden, het is vooral in de jazz en hiphop dat vandaag spannende dingen gebeuren”, het was misschien wel de opvallendste uitspraak van programmator Kurt Overbergh tijdens de persconferentie. Hij voegde zelfs meteen daad bij woord en kondigde ‘The New Wave of Belgian Jazz’ aan; van 13 tot 17 december zal de Ancienne Belgique vijf dagen lang in het teken staan van de hedendaagse Belgische jazz. Met Rat Records, W.E.R.F. Records en Igloo Records worden bovendien drie avonden gecureerd door een platenlabel – onder meer BeraadGeslagen en Antoine Pierre werden door hen uitgenodigd. Verder zal ook TaxiWars aantreden en komt Melanie De Biasio haar nieuwe plaat voorstellen. Het volledige programma vind je hier. (Frederik)

Brussel als bakermat

De AB staat midden in de broeierige stadsjungle die Brussel heet, en wil zich daarom meer dan ooit verbinden met de hoofdstad. Zo haalt de organisatie dit jaar het kruim van de Brusselse rapscene naar haar zalen, met een showcase van Niveau 4 en concerten van onder meer Roméo Elvis en Stikstof, maar wil óók de jongeren er letterlijk een open huis aanbieden, en hun de club ‘sleutel-op-de-deur’ vrijgeven aan de lokale jeugdhuizen (die zich sinds kort effectief ook ín AB bevinden). Carte blanche ofte do your thang: als de gemotiveerde, jonge muzikant, producer of rapper hier niet van profiteert, zal het er wel nooit meer van komen. (Gilles)

België boven

De Belgische muziekscene in het algemeen floreert geweldig, en ook in die rijkelijke pap heeft de AB een dikke vinger te brokken. Zo’n 40% van de line-up doorheen het jaar bestaat uit artiesten van eigen bodem, maar nu kwakken ze daar nog een schepje bovenop en is december de heuse Belgenmaand. Figuurlijk toch? Nee hoor, quasi 100% belge. Van Girls In Hawaii over Charlotte De Witte naar Triggerfinger tot die eerdergenoemde Belgische jazz-vijfdaagse: vergeet taal- en muziekgrenzen, en stuur uw kinderen, grootouders en achterbuurvrouw snel naar AB. (Gilles)

Go global

Maar uiteraard kom je pas in de wereldtop terecht als ieder exotisch geluidje ook een podiumkans krijgt. Kurt Overbergh zei het in z’n eigen woorden: “We willen an sich in feite geen pop/rock-georiënteerde zaal meer zijn.” Voor de AB voelt het daarom hoog tijd om radicaal te breken met genreconventies en diversiteit volop aan het woord (en klank) te laten. Dat gebeurt vanaf dit seizoen onder noemer Global Sounds, waar all round labels als Strut Records, Sublime Records en Brownswood fungeren als inspirerende krachten achter multiculturele concertavonden. Aftrap van die invalshoek wordt gegeven op 17 september onder het event Global Street Sounds, met Seb Bassleer – bezieler van Brussels dj-collectief Rebel Up – als curator. Gedanst en gegrooved zal er, en jij bent daar maar beter bij. (Gilles)