Verse Vangst: deze zeven nieuwe songs van eigen bodem mag je niet missen

De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!

Sinds dit jaar bundelen we onze vangsten in een Spotify-playlist. Zo is er altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.

“Meer, snel!”, was de conclusie bij de première van Vito’s (foto) eerste single, die we eind vorig jaar mochten doen. En kijk, drieënhalve maand later is al zover, want het Gentse vijftal liet zopas een nieuw nummer op de wereld los, in de vorm van een Vinyly Music- livesessie. Hoe beheerst en ingetogen ‘Floating around’ op gang komt, des te intenser bouwt de band op naar een krachtige indie-americanafinale die zelfs bijna een jam lijkt. We kunnen nu beginnen hunkeren naar een album, of op z’n minst morgen richting Kontzert afzakken voor meer nieuw materiaal.

Trouwe lezers van deze Belgische uithoek weten dat je je hier wekelijks wel aan enkele liedjes met Gentse wortels mag verwachten zitten. Naast Vito was er ook UMM, dat deze week een single uitbracht. Menig lid uit de sector jongleerde al met dream- of synthpop om de band te omschrijven, maar wij hebben het gevoel dat UMM zich met elke release een steeds unieker geluid aanmeet. Op ‘One’ klinken de bassen klinken dieper, de beats elektronischer, de zang mysterieuzer en de toetsen duisterder dan voorheen, alsof Warpaint onlangs een date had met Nicolas Jaar. Dansbaarheid present, dat spreekt.

En nóg meer materiaal uit de Arteveldestad kwam deze week van The Antler King. Esther Lybeert en Maarten Flamand staan bekend om dat broeierige, donkere sfeertje in hun muziek, een soort anti-singersongwriter. Na de release van ‘Patterns’ uit 2013 bleef het even stil rond het duo, maar zopas zag ‘Orange Monkey’ het licht. De invloeden van Flamands gitaarwerk bij Elefant lijken door te sluimeren, door dat nerveuze kantje in z’n spel, terwijl het repetitieve iets Westerns heeft.

In 2012, toen Humo’s Rock Rally nog relevant was, zag je Lili Grace aan het werk als een van de finalisten. Twee zusjes met stem en cello als fundamenten, die enkele jaren terug nog met Bazart op schok mochten, een ep uitbrachten en al opwarmden voor Nils Frahm: het ging Nelle en Dienne Bogaerts voor de wind. Toch verschoven ze geleidelijk wat uit de muzikale spotlights, om zich blijkbaar op theaterwerk te focussen. Hoe dan ook, het was erg verrassend om vorige week plots een single te zien verschijnen op de socials.  ‘Dreamlover’ opteert voor genoeg minimalisme en bouwt grotendeels op de vocals van de zussen, maar mengt daar snel de nodige ritmische groove én Crystal Castles-eske melodie doorheen. Plaat in 2019, je hoort er ongetwijfeld nog van.

Belly Button Records is een van onze favoriete Belgische labels, door z’n extreme DIY en lofi karakter. Moar, Leopard Skull en O’Grady brachten er hun fijne plaatjes op uit, en King Dick is de laatste in dat no nonsense-rijtje. De Antwerpse überweirdo leverde met ‘The machine’ een ep af met opgefokte, computergestuurde punknummertjes. Sleaford Mods op speed lijkt ergens in de buurt te komen, toch als je de baslijntjes op dit ‘Hope for better hoort’ Vet.

Nog uit Antwerpen: Danny Blue And The Old Socks. De surfrockers schopten het dit jaar tot finalist van Studio Brussels Nieuwe Lichting en Humo’s Rock Rally, en wij spotten hen eind vorig jaar als onze vi.be van de maand. ‘Be with me’ is het nieuwste wapenfeit en werd ingeblikt door Britse producer Youth, die eerder al met The Verve en Paul McCartney samenwerkte. Om maar te zeggen dat een paar propere kousen per dag écht niet hoeft om ergens te geraken in het leven.

Helemaal laatst maar toch essentieel voor deze lijst: nieuwe Soulwax. De broertjes Dewaele kunnen niet stilzitten, en in nasleep van het vorig jaar uitgebrachte album ‘FROM DEEWEE’ mixten ze een twee uur durende ‘Essential’-mix in elkaar voor BBC Radio. De helft van die set was origineel materiaal dat in de nasleep van het recentste album verscheen. Twaalf nummers, allemaal ‘Essential’ getiteld met een bijhorend volgnummer, is wat we in juni op ons bord krijgen. Voorlopig stellen we het al met de koebellen en een gastbijdrage van Charlotte Adigéry, zelf ook trouwe klant in deze rubriek én protégé van de Soulwax muziekindustrie nv.

Laatste artikels

In de kijker

Meer Indiestyle

Tips

33-45 Magzine