Verslag The Raveonettes + Giana Factory in de Vooruit op 09.06 – Te weinig zweet

door Indiestyle

Toegegeven, we hebben niet altijd evenveel zin in voorprogramma’s. Gelukkig waren we mooi op tijd in de op het eerste zicht matig gevulde Gentse Vooruit, want Giana Factory wist ons in de meest positieve zin te charmeren. Dit trio rekenen we hier tot de categorie nobele onbekenden, maar hun landgenoten van The Raveonettes besloten om hun mee te sleuren op Europese tournee. In thuisland Denemarken behoort Giana Factory tot het kruim van de alternatieve indie pop, en eens de band aan hun zeven songs tellende setje begon, wisten we meteen waarom.

Weliswaar grijpen de drie meiden terug naar de jaren ’80, en dat doen ze niet alleen met hun analoge Korg-synthesizer of met hun elektronische drum, om maar niet te spreken van de Joan Jett-outfit. Ook muzikaal putten ze uit het decennium waarin Ingrid Berghmans ons nog aerobicpasjes aanleerde. De synths klinken dan wel geïnspireerd door pakweg Ladytron of synthpeetvaders Chris & Cosey, ook de donkere Siouxsie-achtige stem wist zich een mooie weg te banen doorheen de shoegazegitaren. Toen Giana Factory afsloot met het oppeppende ‘Rainbow Girl’, wisten we dat we er een lieveling bij hadden, ook al zijn het Denen die zich met gulzige overmaat overgaven aan verdiensten uit het verleden.

Maar kijk, dat doen Sune Rose Wagner en Sharin Foo reeds tien jaar lang en naar aanleiding van hun nieuweling ‘Raven in the Grave’ stonden ze in een Vooruit die ondertussen reeds aardig volgelopen was. Enerzijds spiegelen ze zich maar al te graag aan de donkere kunstjes van de broertjes Reid aka The Jesus & Mary Chain, aan de andere kant hoeft het geen betoog dat Sharins stem er eentje is die destijds op de goedkeuring van Phil Spector zou hebben kunnen rekenen. Inderdaad, het klinkt bij momenten wel lekker rommelig vuil, toch is de popfactor van The Shangri-Las nooit ver uit de buurt.

Meteen bij opener ‘Recharge and Revolt’ hoorden we het vertrouwde garagerockgeluid van de Denen. Toch bleek ook al gauw dat het een vrij statische set ging worden die bij momenten verzoop in een eentonige geluidsbrij. Niet dat we iets tegen een flinke portie decibels hebben, voor ondergetekende geldt nog steeds hoe luider het klinkt des te beter. Desalniettemin zagen we vooral een groep die met weinig interesse op een podium stond. Songs als ‘Forget That You’re Young’, ‘Let me on Out’ of klassieker ‘Love in a Trashcan’ mogen dan wel het ideale oorsmeersel vormen, we zien een band graag zweten en dat gebeurde gisteren net iets te weinig.

Beweren dat het liedje van The Raveonettes uitgezongen is gaan we niet doen. Daarvoor klinkt hun vijfde langspeler net iets te goed. Toch konden we ons niet van de indruk ontdoen dat het enthousiasme in ons hart vooral gevoed werd door de tonen van opener van Giana Factory.

Democrazy zit ook in de zomer niet stil en is betrokkn bij onder meer DOKKantine, Boomtown, Feest in het Park en De Beloften. Bezoek www.democrazy.be voor verdere details.

The Raveonettes spelen in augustus 2011 op Pukkelpop (info & tickets)

The Raveonettes website

Giana Factory MySpace