Ambient componiste Rachika Nayar zoekt de dansvloer op op ‘Heaven Come Crashing’

door Ewout Pollaris

Rachika Nayar is een ambient componiste uit Brooklyn op het ‘NNA Tapes’ label. Terwijl haar voorgaande werk veelal getypeerd werd door een typische mistachtige ambient compositie, durft ze zich nu en dan in ‘Heaven Come Crashing’ te wagen aan beats die recht uit de dansvloer komen. En daar slaagt ze met verve in.

Al gooit ze niet meteen al haar voorgaande werk overboord. Zo herkennen we op opener ‘Our wretched fantasy’ haar typisch geluid, met verschillende loops die door elkaar lopen en die een mistig, geheimzinnig landschap schetsen. Toch steekt ze dit landschap dood in het bijna tien minuten durende ‘Tetramorph’, waar high-hats als wespensteken in de helft van het nummer komen binnenvallen. Versterkt met een elektrische gitaar maken ze deze scène zowaar nog duisterder.

Al zijn er naast duisternis zeker momenten van hoop en melancholie op de plaat. Zo is er op ‘The price of serenity’ het samenspel van heldere pianotoetsen en drastische synthtonen. Dit samenspel bouwt op naar een climax waar het nummer zowaar naar een drop lijkt te gaan. Aangevuld met dancefloor beats zet het ambient nummer zelfs tot dansen aan.

Naast de vernieuwing van de dancefloorbeats is de gitaarlijn van Maria BC een zeer grote meerwaarde. Met behulp van prachtige pedaalgeluiden slaagt ze er zo bijvoorbeeld in om op ‘Gayatri’ een zalig gevoel te bezorgen.  Of zo is het begin van ‘Death & Limerence” een heerlijk melodieuze gitaarlijn. Aangevuld met prachtige vocallijnen schetst ze een beeldige setting. Echter verstoren drieste synths dit landschap, en maken er een droevig nummer van. En zo zit de muziek van Nayar vol tegenstrijdigheden en verrassende omslagen die je telkens op het puntje van je stoel houden, wat er voor zorgt dat het een ambient plaat is die zowaar bevredigend is om naar te luisteren.