Charlotte Day Wilson bereikt het kookpunt op ‘ALPHA’

door Guillaume De Grieve

Voor Charlotte Day Wilson was het uitbrengen van een debuutplaat geen haastig neergepende to-do waarvan de deadline de inhoud overstemt. Neen, de self-made muzikante uit Toronto koos voor de lange weg. Sinds de single ‘Work’ uit 2016 werkte ze bikkelhard aan haar talenten als songwriter en spijkerde ze haar vaardigheden als producer bij. Het resultaat mag er zijn. ‘ALPHA’ is een bedachtzame bundel nummers die niet langer in de kast konden blijven liggen.

Dat de 28-jarige Day Wilson geen jonge vogel meer is, bewijzen de bijdragen van enkele bekende Canadezen op dit album. De artieste kon heel wat bevriende muzikanten optrommelen en geeft zo met vertrouwen een deel van haar sound uit handen. BadBadNotGood hemelt al vroeg het album op met ‘I can only whisper’, summer soul in minder dan drie minuten. Op ‘Take care of you’ leent Day Wilson de vocoder van Sampha en brengt multitalent Syd een frisse repliek op de missie van Day Wilson: “I wanted to write a no-nuance, lesbian R&B love song.” Daniel Caesar komt ook heel even piepen in het korte overgangsnummer ‘Danny’s interlude’.

Maar ook solo is Day Wilson met haar stalen stem onbreekbaar. Het prachtige ‘Changes’ klinkt als het geesteskind van James Blake en King Krule. Weinig artiesten kunnen al op hun debuutalbum zingen over de grote veranderingen die hun muziekcarrière met zich meebracht. ‘Mountains’ blijft sinds 2019 nazinderen en is hier het enige nummer uit de oude doos. Nieuwe singles als ‘If I could’ en ‘Keep moving’ hadden bodemloze pophits kunnen worden was de bedaarde, bijzondere producing door Day Wilson er niet geweest. Die bewandelde grens wordt nog vager wanneer ze haar gitaar ter hand neemt op ‘Lovesick utopia’ of ‘Adam complex’. Dit zijn spontane momenten waar kwetsbaarheid toegelaten wordt.

‘ALPHA’ heeft geen overweldigende uitschieters of bedenkelijke laagtes maar kan in de vlakte genoeg variatie bieden. Charlotte Day Wilson bouwde de afgelopen jaren niet alleen straffe skills en muzikale contacten op, haar zelfvertrouwen kreeg ook een boost. En dat hoor je. ‘ALPHA’ klinkt logischerwijs rijper dan de ep’s die eraan voorafgingen, zonder dat er meer bravoure of instrumenten voor nodig zijn.