Hellsingland Underground – Evil Will Prevail: klassieke hardrockshow in je huiskamer

Klassieke hardrock is allesbehalve vergaan, dat bewijst ‘Evil Will Prevail’, het derde album van het Zweedse Hellsingland Underground. Na de reeks van successen die de band kende bij hun eerste twee langspelers, zijn ze er nu helemaal terug met tien kersverse nummers.

De Hellsinglanders staan voor een combinatie van meeslepende gitaarsolo’s, galmende orgels, aangevuld door de Amerikaans klinkende vocalen van frontman en songwriter Charlie Granberg. Deze nieuwe worp barst van het speelplezier en meezingbare refreinen die onmiddellijk een knallende liveshow in je hoofd toveren. Er zitten daarentegen weinig tot geen verrassingen in die het genre herinterpreteren op een frisse manier. De vijf slaan dus geen onbekend pad in, maar blijven des te harder verder hardrocken op bekend terrein.

‘Evil Will Prevail’ breekt open met ‘Singing While the World Dies’ waarbij Hellsingland Undergound meteen alle wapens in de strijd gooit. Onmiddellijk dienen Granberg en co een overdosis aan gitaarriffs en -solowerk toe die de rode draad zullen vormen doorheen de rest van het album. Hun single ‘The Lost River Band’ volgt op zonder adempauze en duwt de reeds ingezette rockshow verder. De verzen vlammen snel voorbij richting het refrein dat vooral kracht put uit de opbouwende achtergrondvocalen en talrijke herhalingen ervan. Het nummer neemt naar het einde toe een onverwachtse wending richting een gigantische climax die topt in een vliegensvlugge dubbele gitaarsolo. Deze trip doorheen Hellsingland geeft zonder twijfel weer dat er heel wat potentieel in deze band zit om een opzwepende liveshow neer te zetten.

De liedjes die volgen hebben steeds opnieuw een gelijkaardige opbouw en ideeën. De refreinen worden keer op keer op analoge wijze gebracht om vervolgens overgoten te worden met gitaarsolomonologen die op elk moment waar mogelijk tussenkomen. Enkel het ingetogen ‘Kind of Nothing’ geeft even variatie en ademruimte dankzij de switch naar akoestische gitaren. Een nieuw hoogtepunt komt er wat later op de plaat met ‘I Just Don’t Believe in Love’, maar het is het wachten zeker waard. Deze song bezit ongetwijfeld het sterkste refrein op ‘Evil Will Prevail’ door de perfecte balans te vinden tussen de meeslepende zanglijnen van Granberg en de diepsnijdende gitaarakkoorden en achtergrondvocalen. Afsluiter van dienst is ‘They All Grew Old While I Grew Young’ dat negen minuten lang een laatste maal het talent van de band in de kijker wil zetten. Dit door een reeks van gitaar- en orgelsolo’s die een lange maar epische reis richting het einde leveren.

Hellsingland Underground komt voor de dag met een plaat die soms barst van de energie en overtuiging waar ze op andere momenten kracht verliest door gebrek aan variatie en originaliteit. Maar zelfs op de hoogste toppen van het album is er nooit echt een vernieuwende insteek of schim van een unieke sound. Een opwindende stap voor het hardrockgenre werd deze ‘Evil Will Prevail’ niet. Voer voor een verpletterende liveshow werd het daarentegen zeker en vast wel.

Hellsingland Underground website

Album verdeeld door Suburban