Lightning Vishwa Experience – Lightning Vishwa Experience: Zweverige indiepop zonder hoogstaande teksten

“Lightning Vishwa Experience belandde in 2010 in een afgelegen hut tussen de rhodondendri en kwam buiten met een mystiek geluid”. In de begeleidende tekst bij deze 7 songs tellende EP van Lightning Vishwa Experience wordt de muziek omschreven als mystiek, vreemd en zweverig.

Behalve de bijlage van het platenlabel is er verder vrij weinig informatie beschikbaar over LVE. Een zestal bandleden die schuil gaan onder namen als Vishwa, Budski en Joes. Songtitels als ‘Velvet Monkey’, ‘Je Suis Loup’, ‘Monami’ en ‘La Benedizione di Lucci’ doen vermoeden dat we te maken hebben met een internationaal gezelschap muzikanten, in ieder geval dan toch hun afkomst. Wat vage blog entries en veelvuldige verwijzing naar een soort van onderwaterwereld doen het geheel een beetje kinderachtig overkomen. Maar goed, het gaat natuurlijk om de muziek.

Er wordt geadviseerd deze EP na middernacht te beluisteren en gezien de drukke agenda van ondergetekende, leek dat ook de enige passende mogelijkheid. Het eerste wat opvalt is de stem van de zanger die sterk doet denken aan die van Tom Barman, alvast geen slecht begin. De muziek is inderdaad ietwat zweverig, met name door toedoen van de gitaren. Met vrolijke oehoes op de achtergrond en regelmatige herhaling van tekst, doen ook de zangpartijen een duit in het zweverige zakje. Helaas zijn de teksten niet van heel hoog niveau en leveren ze hierdoor soms een hinderlijke bijdrage aan een muzikaal redelijk sterke EP.

In de tekst bij de EP worden alle songs kort omschreven. Zo zou opener ‘Velvet Monkey’ een psychedelisch verhaal over troost, jeugd en verandering moeten zijn, maar voor ons blijft voornamelijk de sterke opbouw van het nummer hangen. Het voortkabbelende ‘Wonder Lamp’ wordt dan weer gekenmerkt door leuke samenzang. Wereldreis ‘Supervika’ ligt door de fantasietekst heel vervelend in het gehoor en dat wordt ditmaal niet voldoende door de muziek gecompenseerd. ‘Josephine’ is een sterk nummer met redelijke tekst, maar had iets meer muzikale afwisseling verdiend. Het niet fijn klinkende zinnetje ‘Je Suis Loup’ begrijpen we ook wel na het een keer te hebben gehoord, maar LVE blijkt het nodig te vinden om het tot in den treure te blijven herhalen. ‘Monami’ opent met interessante gitaar, maar gaat vervolgens snel ten onder in samenzang die in ‘Wonder Lamp’ nog redelijk goed bleek te werken.

‘La Benedizione di Lucci’ is een vrolijke afsluiter van een EP die helaas consistentie en kwaliteit mist. Als deze band zichzelf iets serieuzer zou durven nemen en meer aandacht zou besteden aan de teksten, dan zal een eventueel album ook voor middernacht de moeite van het beluisteren waard zijn.

Lightning Vishwa Experience speelt op zondag 10 juni in de TRIX Club te Antwerpen als voorprogramma voor de EP release van Dóttir Slonza (meer info) . Op zondag 8 juli is er de release party van hierboven gerecenseerde EP in Bar Nadar te Antwerpen.

Lightning Vishwa Experience Bandcamp

EP verdeeld door I Have A Tiger Records