Passenger – All The Little Lights: iets te weinig variatie

door Yanni Ratajczyk

Mike Rosenberg is een Britse singer-songwriter die artistiek gezien door het leven gaat als Passenger. Het project werd opgestart met twee bandleden, maar na een tijdje besliste bovengenoemde solo verder te gaan. Een kleine tien jaar later heeft Passenger al vijf platen uit, waaronder één met samenwerkingen met bevriende muzikanten. Pas nu bij ‘All The Little Lights’ komt er grote interesse uit de Benelux.

In Nederland maakte Passenger zijn radiodebuut zo’n halfjaar geleden. Ondertussen heeft single ‘Let Her Go’ ook al kennis gemaakt met diverse Belgische radiostations. Het nummer zelf doet ons een beetje denken aan de recente singer-songwriterbeweging met artiesten als Ed Sheeran, voor wie Passenger al enkele shows mocht spelen in het voorprogramma. Wij durven zeggen dat zijn stem iets unieker is dan die van Sheeran.

‘All The Little Lights’ begint met ‘Things That Stop You Dreaming’, dat opent met strijkers. Met begeleiding van lichte percussie stelt Roserberg ons op ons gemak met zijn rustige stem. Na ‘Let Her Go’ horen we ‘Staring At The Stars’, waarbij vooral het fijne banjogetokkel aardig is. Ook nemen strijkers en enkele blazers een aangename rol in. Verder op de plaat staan nog een paar mooie dingen zoals ‘Keep On Walking’ en Life’s For The Living’, maar het wordt duidelijk dat we voor de rest niet zo heel veel verscheidenheid mogen verwachten.

We weten niet goed wat we van afsluiter ‘I Hate’ moeten denken. Het betreft een live-opname van een song die het midden lijkt te houden tussen het gewone materiaal van Passenger en het materiaal van een cabaretier. Er wordt gezongen over pointless statusses on Facebook, en we krijgen ook grapjes over festival toilets, maar uiteindelijk komt Rosenberg er toch mee weg.

‘All The Little Lights’ is een dubbelalbum, de hiervoor beschreven nummers staan allemaal op het eerste schijfje. Ook is er een tweede cd, die akoestische versies bevat van 8 nummers op de eerste cd. Dit geeft een goede indicatie van wat we live moeten verwachten van Passenger: één gitaar en één stem. Hierbij valt wel op hoe gehecht we waren aan de andere elementen zoals de strijkers. Het resultaat van de tweede cd is absoluut niet slecht, maar voegt eigenlijk niet veel toe aan wat we al te horen kregen.

‘All The Little Lights’ zal niet meer de onverwachte plaat van het jaar worden. Er staan een paar goede songs op, maar soms lijkt er iets te weinig variatie in het geheel te zitten.

Passenger treedt in februari een aantal keer op in België en Nederland, al deze concerten zijn momenteel uitverkocht. Als er extra of onbetaalde tickets vrij komen, lees je dat op de websites van Botanique, Tivoli en Paradiso.

Passenger website

Album verdeeld door Sony Music