Pink Mountaintops – Get Back: ode aan de jeugd

Na bijna vier jaar wachten is Pink Mountaintops er met hun vierde elpee. En net zoals hun vorige platen niet onder één en dezelfde noemer te plaatsen vallen,  tonen ze met ‘Get back’ opnieuw een andere kant van zichzelf. Deze Canadese band brengt rauwe en rommelige rock en weet zo de grenzen van het conventionele te overstijgen. Je overtuigen doen ze door je te misleiden en bij punten van herkenbaarheid over te schakelen op net datgene wat je niet verwacht.

Stephen McBean (Black Mountain) werkte voor ‘Get back’ samen met een collectief van muzikanten die hun strepen reeds verdienden bij bands als Dinosaur Jr (J Mascis), Darker My Love (Rob Barbato), The Delta 72 en Cat Power (Gregg Foreman). Ze namen de plaat op in de studio van Joe Cardamone in LA, de stad die een erg grote invloed uitoefende op ‘Get back’.

Het opmerkelijkste nummer van deze plaat is zonder enige twijfel ‘North Hollywood microwaves’, waarvoor de groep zich liet bijstaan door Annie Hardy (Giant Drag). Het resultaat is een losgeslagen mix van ranzige rap, rock en rusteloze saxofoons, duistere steegjes en al even donkere clubs, jeugd, seks en drugs. Of deze originaliteit er één is die te smaken valt? We kunnen enkel aanbevelen hiervoor volop naar je intuïtie te luisteren. Dat je je na dit nummer zal afvragen wat je zojuist hebt gehoord is dan weer iets wat we wel kunnen garanderen.

Stephen McBean mag dan wel zingen “I sold my soul to the rock-‘n’-roll” , een doorsnee rock-‘n-roll-setting krijg je niet te horen op ‘Sell your soul’, wel één die aangevuld wordt door piano en een occasionele sax. Dat experiment de hoofdtoon van deze langspeler is maken ze al duidelijk door de opener ‘Ambulance city’ instrumentaal in te zetten en over te laten gaan in een uithalende schreeuw, die niet klinkt als één die van de ondertussen 40-jarige McBean komt.  De man gaf onlangs in een interview aan dat jalapeños toch wel een van de ingrediënten zouden zijn als hij zijn nieuwe plaat met eten zou moeten vergelijken. En om eerlijk te zijn is dit wel de perfecte metafoor voor deze van energie overlopende release.

Pink Mountaintops live zien kan binnenkort onder meer in Gent (DOK, 06.06, info & tickets), Eindhoven (Eindhoven Psych Lab, 06 + 07.06, info & tickets) en Hilvarenbeek (Best Kept Secret, 20-22.06, info & tickets).

Pink Mountaintops website

Verdeeld door Konkurrent